Alle de Psalmen Davids
In Nederlandschen dichte overgesett
door Petrum Dathenum
Dit is de beruchte berijming van
Pieter Datheen,
een directe vertaling van de eerste franse berijming, want Datheen kende geen
Hebreeuws. Omdat de vertaling niet ritmisch te zingen is (van muziek had
Datheen ook weinig verstand), heb ik de gebruikelijke cursiveringen weggelaten.
Herkomst van de tekst
Voor de verzorging van de tekst heb ik gebruik gemaakt van een eerdere digitalisatie onder
leiding van Nicoline van der Sijs en van scans van dit exemplaar uit de
universiteitsbibliotheek van Gent. Klaarblijkelijke zetfouten heb ik daarbij
verbeterd. De spelling heb ik op twee punten aangepast: in de eerste plaats heb
ik het gebruik van de u en de v aangepast aan modernere typografische
conventies (zodat de eerste altijd een klinker, de tweede altijd een
medeklinker is) en daarnaast heb ik de door Datheen gebruikte ę door de gewone
e vervangen. Beide komen de leesbaarheid hopelijk ten goede.
Toelichtingen bij de psalmen
Psalm I.
Dese Psalm leert datse gelucksaligh sijn, die de zeden ende
raetslagen der Godtloosen verachten, ende hen begheven om Godts Wet te verstaen
ende te bewandelen: Ende datse ogelucksaligh sijn, die sulcks niet en doen.
Psalm II.
Dese Psalm leert, dat David end sijn Rycke, een voorbeeldt
Christi ende syns eewighen Koninghrycks geweest sij. Item hoe die vianden
Christi ende syner Kercken met schanden vergaen sullen.
Psalm III.
David bestreden synde van een groote heerkracht is een weynich
verbaest: doch vertraut hy op Godt, ende maeckt eenen moet: Ende nae dat hy
Godt gebeden heeft, werdt hy versekert, dat hy al sijn vianden overwinnen sal.
Psalm IIII.
David bidt Godt in den oproer dien Absalon maeckte, ende
vermaent die Vorsten Israels, die teghen hem opstonden tot bekeeringe, ende
betuyght, dat hy hem als dan wel ghetroost vindt, als hy Godt recht vertrauwt.
Psalm V.
David verbannen sijnde, ende veel lydende, verwacht nog meer
lydens, doer de pluymstryckers die ontrent Saul waren: Daerom bidt hy Godt,
overleggende dat hy die boose altyt haetet, ende goedgunstich is den vromen.
Psalm VI.
David van Godt gestraft sijnde, bekent dat hy doer syn misdaet
Godes gramschap verweckt heeft, Ende op dat hy wat verquicket werde, hy biddet
om vergevinghe sijner sonden, om dat hy God niet kan loven, t’en sij dat hy wt
die doodelicke benaudheidt verlost werde. Daer nae (getroost sijnde) pryset
Gods goetheit, ende straft die, die hen verblydden in sijn lyden.
Psalm VII.
David begert bewaert te wesen voor die groote veruolginghe van
Saul, Hy verklaert sijn onschuldt, Ende begheert dat Koninghrycke dat hem
beloeft was, ende dat sijn vianden beschaemt werden, Eyndelick spreeck hy, dat
sijn vianden met haeren eyghenen sweerden vergaen sullen, Daer over hy oock
Godt loeft.
Psalm VIII.
David loeft hier met een groot verwonderen die heerlicke
kracht Godes des scheppers aller dingen, ende syne onwtsprekelicke goetheit aen
den mensche bewesen, dien hy ghemaeckt ende also vereert heeft.
Psalm IX.
Dit is een lof Psalm, daer in David den Heere danckt van een
seker overwinninghe sijner vianden, daer in dat een syner voornaemsten vianden
starf, de welcke (nae sommiger achten) Goliath gheweest is. Daernae loeft hy
Gods gerechticheit, die dat leedt syner Kinderen wreeckt ter bequaemer tydt.
Psalm X.
Dese Psalm is een Gebedt teghen den verkeerden, boosachtighen
ende listigen menschen, die met bedrogh ende gheweld die vrome arme menschen
benauwen, Hy beschrijft ooc die listen ende den hooghmoet, daermet die boose
omgaen, etc.
Psalm XI.
David klaeght over hen, die hem over al verdreven wt dat land
Canaan, daer nae singht hy van sijn vetrauwen op Godt, ende van die oordeelen
Godes over den goeden ende den quaeden.
Psalm XII.
David spreeckt tegen die, die met smeecken, bedrogh ende
hooghmoedt omgaen, ende dat volck benauwen: end bidt Godt, dat hy hier in sien
wil, ende goede ordeninge ende regiment geven.
Psalm XIII.
David nae dien hy veelmals het veldt verloren heeft,
beklaeght dat Godt met synen bystand so lange wt blyft, Daer nae bidt hy, dat
hy hem overwinninghe sijner vianden gheven wille, Op dat hy hem verblyden magh.
Psalm XIIII.
David klaeght, dat het over al vol sij der ongeloovigen ende
Heydenen, Hy beschrijft haer valsche meyninghe, begheert ende voorseyt haeren
val, ende oock die verlossinghe des volcks Godes, d’welck se verslinden ende
benauwen.
Psalm XV.
Dese Psalm leert ons, met wat deughden dat die borgers des
hemels verciert wesen moeten.
Psalm XVI.
David begheert hulpe van Godt, Maeckt ghewaegh synes gheloofs,
ende niet syner wercken, de welcke hy niet en achtet. Daer nae betuyght hy, dat
hy een afschricken heeft van alle afgoderye, Hy roemt ende staet alleen op
Godt, versekert sijnde, dat sijn gebedt verhoort is, daer van hy Godt danckt,
hy versekert hem, dat hy hem niet alleen sal loven hier op eerden, maer dat hy
een veel meerder ghelucksalicheit nae sijn doodt verkryghen sal, doer die
kracht der Opstandinghe Messiae, van den welcken hy klaerlick propheteert,
gelyck het verklaert wert, Acto. 2,27. ende 13,35.
Dese Psalm is een schoon
forme eenes gebedts, voor den geloovigen, die in deser weerelt beangst ende
benaut is.
Psalm XVII.
David vervolght sijnde, biddet Godt, ende stelt teghen
malkanderen die wreedtheit sijner vianden, ende syn onnooselheit, Doch bekent
hy dat dese benaudtheit herkomt van Godes wille, die de godtloosen gebruyckt om
hem te oeffenen. Daerom troost hy hem seluen, ende achtet hem veel gheluckigher
dan alle syne vianden waren, Om dat hy versekert was, dat hy seer haest hem
soude verheugen in der tegenwoordicheit Godes.
Dese Psalm is bequaem ten
trooste der genen, die quaedt voor goet ontfangen ende lyden moeten.
Psalm XVIII.
Dit is een lofsangh, welcken David Gode gesongen heeft, als
hy Saul end alle sijn vianden overwonnen hadde, ende met stilheit dat
Koninghryck besatt, daer in hy op’t eynde propheteert van den Koninghrycke IESV
Christi.
Psalm XIX.
David bewyst doer dat wonderwerck des hemels, hoe machtigh dat
Godt sij, Hy pryst ende loeft die Wet Gods, Ende besluyt eyndelick met een
ghebedt, begheerende dat hem Godt voor sonden behoede, op dat hy hem magh
behaeghelick wesen.
Psalm XX.
Het volck (siende den Koningh trecken tot eenen ghevaerlicken
strydt) roept Godt aen. Daer nae danckt hem oock als versekert sijnde van der
overwinninghe. Dit is eenen bequaemen Psalm om van der Ghemeynten gesonghen te
wesen, als se aengevochten is, van den ongheloovighen Princen ende Heeren.
Psalm XXI.
David danckt Godt in den naeme sijns volcks, van den weldaeden
die hy hem bewesen heeft, de welcke hy nae een ander vertelt. Het schijnt dat
hy desen Psalm ghedichtet heeft, als hy sijn vianden naeghejaeght heeft, ende
die nu schier verslaeghen hadde, hoe wel dat sommighe desen Psalm verstaen, van
een overwinninghe die hy nu schoon verkreghen hadde, daer van dat
2.Sam. 10. staet.
Dese psalm is schier den voorgaenden 20. ghelyck.
Psalm XXII.
Dit is een Prophetie van IESU Christo, daer in dat David
eerst beschrijft, die groote vernederinge Christi: Daer nae sijn verhooginge
ende sijn Koninghryck, D’welcke hem tot den eynde der weerelt wtbreyden, ende
oock eewelick bestaen ende blyven sal.
Psalm XXIII.
David singht van sijnen voorspoedt, ende versekert hem
seluen, met een seer sterck gheloove, dat Godt (van den welcken hy dien
voorspoedt heeft) hem den seluen gestaedelick sal laeten byblyven.
Psalm XXIIII.
David heeft desen Psalm ghemaeckt, op dat hy ghesongen
mochte werden, als die Arcke des verbondts in den tempel (dien Salomon maeken
soude) gevoert ende gestelt soude werden.
Psalm XXV.
David benauwt sijnde doer dat last sijner sonden, ende doer
die boosheidt sijner vianden, Biddet Godt voor hem seluen, ende ooc voor die
gantsche Gemeynte.
Psalm XXVI.
David betuyght van sijn goede conscientie tegen sijn vianden,
hy overgeeft hem gantsch tot den dienste Gods, den welcken hy bidt, dat hy hem
bewaeren wille, voorsiende die groote straffe, die Godt doen sal over den
godtloosen.
Dese Psalm is seer bequaeme voor hem die onder de afgoden
dienaers benauwt sijn.
Psalm XXVII.
David verlost sijnde wt groote gevaerlickheit, is versekert
van Gods goedheit: Den welcken hy biddet hem verklaerende sijnen grooten noot,
ende is versekert dat hy verhoort werdt.
Dese Psalm is seer bequaeme, hen
die Godt wt den handen der tyrannen verlost, ende tot sijner Ghemeynten
gebracht heeft.
Psalm XXVIII.
De Prophete seer benauwt sijnde, doer dien dat hy Godt van
den Godloosen sach onteeren, Begheert van hen ontslaegen te wesen, Ende hy
roept Godt aen teghen den seluen. Daernae versekert hy hem seluen, dat hem Godt
verhoort, den welcken hy alle die gheloovigen hertelicken beveelt.
Psalm XXIX.
David beschryft met desen heerlicken Psalm, die Maiesteit
Godts, welcke met donderslaegen ende blixem, alle creaturen verbaest maeckt,
Hoe wel dat hy middeler tijt den sijnen lieflick ende vriendelick is.
Dese
Psalm is bequaem, om Godt in’t onweder ende als’t dondert te loven, in de
plaetse van het luyden der Clocken.
Psalm XXX.
David danckt God dat hy hem getrocken heeft wt den wegh des
doodts, ende vermaent alle geloovigen, datse desgelycken doen, ende wt sijn
exempel leeren verstaen, dat Godts barmhertiheidt teghen sijn kinderen, sijne
straffheit verre te boven gaet. Daernae keert hy hem tot het gebedt, ende
beloeft dat hy Godts prys ende lof eewighlick singen sal.
Dese Psalm is
bequaem, om Godt te loven den ghenen die wt dat verborghen verlost sijn.
Psalm XXXI.
David omringht sijnde van Saul in de woestyne Maon, also
1.Sam. 23. staet, Beschrijft seer klaerlick dat lyden der gheloovigen, die (als
in een beroerde Zee) gedreven sijn. Daerom maeckt hy in’t beginsel een groot
geklaegh, daermede te kennen ghevende den wtersten noot, in den welcken hy was.
Daernae roept hy tegen sijn vianden, Eyndelick hy versekert hem gheheelick op
Godts goetheit, ende vermaent de geloovigen dat se hem naevolgen.
Dese Psalm is seer troostelick in een groote benaudtheit.
Psalm XXXII.
David gestraft sijnde met kranckheit van wegen sijner
sonden, bekent dat se ghelucksaeligh sijn, die doer haer eyghen schuldt in
sulcken noot niet en kommen: Hy bekent sijn misdaet, de welcke hem Godt
vergeeft: Hy vermaent de boose tot een godtsaeligh leven, ende de vrome tot
blijdschap.
Psalm XXXIII.
Dit is een schoon lofsangh, daermede dat David in’t
beginsel alle menschen verweckt, om Godt almachtigh te loven: Daernae verklaert
hy, hoe dat het al vol sy van Godes goetheit. Hy vertelt sijn wonderen, ende
vermaent de Princen, dat se op haer sterckheit niet en vertrauwen. Want Godt
helpt die, die hem vreesen. Eyndelick begheert hy die goedtheidt Godes.
Psalm XXXIIII.
David ontkommen sijnde die handen van Achis so
1.Sam. 21. staet, maeckte desen Psalm, inhoudende so veel heerlicke spruecken,
alsser verskens sijn: Om daermede te bewysen die sorghe, die God over den
sijnen draeght: Hy stelt oock hem seluen voor ooghen, als een exempel ende
bewys van die groote goedicheit Godts.
Dese Psalm is seer troostelick allen
godtsaelighen.
Psalm XXXV.
David wetende dat sijn vianden, die hem met onrecht
veruolghden, ende hem, jae ooc (in hem) Godt wederstonden, van Godt verworpen
waeren, vervloeckt die, ende bidt Godt om van dien verlost te wesen, op dat
Godt daer doer ghepresen werde.
Dese Psalm is vol des gheloofs, ende der
liefden Godts: Maer men moet toe sien, dat men desen Psalm niet en misbruycke
doer eyghen wraeckgiericheit
Psalm XXXVI.
David verwondert hem over de groote goedichheit Gods, der
welcker ooc die godloose deelachtigh werden: Maer insonderheit gevoelen dit,
Gods wtuerkorenen. Hy biddet Godt dat hy dese sijne ghenaede voortaen bewyse,
over den ghenen die hem kennen; ende dat hy die vrome bewaere, voor t’ghewelt
der boosen, van welcker val hy hier propheteert.
Psalm XXXVII.
Op dat de vrome hen niet verwonderen, siende den voorspoedt
der godtloosen, so leert hier David, dat den ghenen die Godt vreesen ende lief
hebben, alle dinghen ghelucken sullen, nae haere begheerten: Ende dat die
verachters Godts (hoe wel dat het schynt eenen tyt langh, dat se voorspoedelick
bloeyen) noch tans eyndelick wt gheroeyt werden.
Psalm XXXVIII.
David kranck sijnde van de pestilentie, ofte met een
dierghelycke kranckheit, Klaeght seere, over die grootheit sijner sieckten, Dat
hem oock sijne vianden verlaeten, ende over die wreetheit sijner vianden. Hy
roept oock Godt aen, begheerende sijn hulpe.
Psalm XXXIX.
Dese Psalm stelt ons voor ooghen een exempel des
gheloovighen hertens, t’welck teghen kleynmoedicheit ende ongheduldichheit
dapperlick strydet.
Psalm XL.
David pryst Godt van den bystandt aen hem gedaen, ende leert
dat hy alleen ghelucksaligh is, die op God vertrauwt. Hy voorseyt ooc dat sijn
sonde doer Messiam sal tot niet ghedaen sijn, So sulcks Hebr. 10. verklaert is.
Daernae gheeft hy hem gheheel over om Godt te loven, ende te bidden in sijne
noodtsaecken, Hy is oock versekert, dat hy verhoort werdt, op dat Godt daer
doer ghepresen werde.
Psalm XLI.
David sijnde in de wterste benaudtheit naemt die saligh, die
hem in sijn cruys niet en veroordeelen. Hy klaeght over die verraederye sijner
valsche vrienden, Ende in sonderheit over eenen die hem aller gemeynsaemst was,
die een voorbeelt van Iudas gheweest is, also Ioh. 13. staet. Hy roept gods
barmherticheit aen, met sulck een seker vertrauwen, dat hy hem dancket even als
of hy van nu gesondt waere geworden. Ende keert alle dingen tot Godes eere.
Dese Psalm is bequaem tot den trooste der ghener die sulcks oock onderuonden
ende gheproeft hebben.
Psalm XLII.
David doer sijne vianden gehindert sijnde, dat hy by de
Ghemeynte Godts niet kommen konde, doet een groote klachte, ende betuyght dat
hy daer met herten is, als en is hy daer niet met den lichaeme. Hy verklaert
sijn allende, ende troost hem seluen in Godts goedicheit.
Dese Psalm is
dienstlick voor den ghenen die doer den ongheloovighen ghehindert sijn, van by
de Ghemeynte Godts te kommen.
Psalm XLIII.
David biddet, om verlost te wesen van dien die hen t’saemen
verbonden hadden met Absalon, Op dat hy heerlick magh verkondigen den lof Gods
in’t midden sijner Ghemeynten.
Psalm XLIIII.
Dit is een vierigh ghebedt, in den naeme aller
gheloovighen, die op veelerley manieren benauwt sijn, Om dat se Godts Woort
voorghestaen hebben, Also Paulus Rom. 8. desen Psalm eensdeels verklaert.
Psalm XLV.
Dese Psalm is een bruyloftliedt Christi ende sijner Gemeynte,
daer van dat die bruyloft Salomonis met de dochter Pharaonis, een voorbeelt is
geweest.
Psalm XLVI.
Die godtsalige singen ende betuygen met desen Psalm, Hoe
sterck dat haer geloove sij, in aller tegenspoet, de wyle dat God haer behoeder
is.
Psalm XLVII.
Dese vroylicke lofsangh was ghesongen, als die Arcke
gebraght was tot Ierusalem, de welcke een ghetuygenis des verbondts was, dat
Godt met sijnen volcke ghemaeckt hadde, Ende also een voorbeelt der toekomste
Christi in sijner Kercken, doer den welcken Godt met sijn volck versoent is,
2.Cor. 5. Daerom gaet de Prophete oock voorder, ende verklaert, dat in dit
verbondt, niet alleen die Ioden, maer oock die Keyserrycken ende machtighste
Koninghrycken der eerden, souden begrepen werden, die den waeren Godt, voor
haeren allerhooghsten Godt ende Koningh oock souden bekennen.
Psalm XLVIII.
Nae dat Ierusalem, die een voorbeelt der Kercken was,
wonderbaerlick van een groote ghevaerlickheit verlost is gheweest, so heeft de
Prophete daer over Godt gedanckt. Ende singht van die vasticheit ende sekerheit
Zions, welck’ de Heere hem verkoren heeft.
Psalm XLIX.
De Prophete beschryft de ydelheit ende dat grof onuerstandt
der rycken ende machtighen, welcker herte tot den ryckdom alleyn gheneghen is.
Hy troostet oock die aerme in haere benauwtheit, ende beloeft hen sekerlick een
goet, dat veel meerder ende bestandigher is.
Psalm L.
David voorseyt hoe Godt doer sijn Evangelium beroepen soude alle
gheslachten der volckeren, van den welcken hy niet en soude heyschen wterlicke
offerhanden, maer bekentenisse ende verkondinghe van sijn goedtheit. Hy
verachtet oock die, die hen roemen van der onderhoudinghe sijnes Godsdiensts,
sonder in’t herte gheraeckt te wesen met eenen Godtlicken yver ende liefde.
Psalm LI.
David nae Vrias doot sijn sonde bekennende, Biddet Godt, dat
hy. hem die vergheve, end hem sijnen Geest mededeyle, Op dat hy voortaen van
sonden bevrydt werde. Hy erbiedet hem, andre menschen te leeren, ende voor
Ierusalem (die de waere Kercke Godes is) neerstighlick te bidden.
Psalm LII.
Met desen Psalm werpt David te neder den hooghmoedt van Doeg,
de welcke hem daer in roemde, dat hy des Heeren Priesters verraeden hadde,
1.Samuel. 22. End is versekert, dat Godt sulck een boosheit niet ongestraft
laeten sal.
Psalm LIII.
Dese Psalm houdt even dat selfde in, dat die 14. doet.
Psalm LIIII.
David stelt hem seluen hier allen Christenen voor ooghen tot
een exempel eenes menschen die onbeweghelick staet op Gods beloftenissen: Ende
verhaelt het ghebedt t’welck hy dede tot Godt, als hy verraeden werdt, doer die
van Ziph, also 1.Sam. 26.staet.
Psalm LV.
Desen Psalm houdt in, ghebeden ende klaeghredenen van dat
ghewelt dat David aenghedaen is gheweest, daer hy als een boosdaeder veruolght
was. Hy begheert dat Godt hem ghenaedelick verlosse, ende die boosheit ende
wreedtheit sijner vianden straffe.
Psalm LVI.
Dese Psalm is een beschryvinghe der lasteringen ende des
verwijts, dat David eenen tydt ghedreghen heeft, ende oock een dancksegghinge,
dat hem Godt daer van verlost heeft.
Psalm LVII.
Dese Psalm verhaelt kortelick die benauwtheden, in de welcke
David Gods bystandt ende hulpe onderuonden heeft, nae sijn gebedt. Daerom so
begheeft hy hem om Godt te dancken ende te loven.
Psalm LVIII.
David sijnde t’onrechte beschuldight, gheeft ghetuygenisse
van sijn onschuldt, Ende biddet, dat Godt hem wil daerby beschermen ende
onderhouden.
Psalm LIX.
David beleghert sijnde van Saul, in de wterste benautheit,
roept tot Godt, ende betuyght, dat hem onrecht gheschiet, Hy bidt hem om
bystandt, ende hoept dat hy noch verhoort sal werden.
Psalm LX.
David bekennende dat alle die overwinningen sijner vianden van
Godt herkommen, versekert hem dat hy tot den eynde sal onderhouden werden.
Psalm LXI.
David verhaelt, dat sijn ghebedt is verhoort geweest: Ende
danckt daer om Godt, versekert sijnde, dat hy in den toekommenden tydt oock sal
verhoort werden.
Psalm LXII.
David verlost sijnde van alle sijne vianden, vertelt haere
boosheit: Ende vermaent alle geloovigen, dat se vastelick staen op Godt ende op
sijne voorsichticheit, Want de mensche met allen sijnen raedtslaeghen, is niet
dan ydelheit.
Psalm LXIII.
David verhaelt (tot onderrichtinghe aller gheloovighen) dat
hy in allen teghenspoedt sijnen toevlucht ghehadt heeft tot Godt, om van hem
troost ende sterckheit te verweruen.
Psalm LXIIII.
David klaeghender wyse beschryft de listen ende wreedtheit
sijner vianden, ende belydet die goedicheit Gods, daer doer hy die
overwinninghe sijner vianden verkreghen heeft.
Psalm LXV.
In desen Psalm werden beschreven die weldaeden ende die
ghenaede, die Godt sonder ophouden sijner Kercken bewyst.
Psalm LXVI.
In desen Psalm werdt beschreven, de goedtheit die Godt
ghewonelick sijnen volcke bewyst, de welcke de sijne troostet, nae dat hy se te
vooren besocht heeft. Voorder beloeft David, dat hy niet ondanckbaer wil wesen,
ende roept Godt aen tot een ghetuyghe sijner oprechticheit.
Psalm LXVII.
Dit is een gebedt om eenen welstandt der Kercken, niet
alleene in Iudaea, maer oock in allen anderen landen, over den welcken die ge
naede Gods, wt soude gestortet werden, doer de toekomst Iesu Christi.
Psalm LXVIII.
David schryft Godt toe alle die overwinningen sijner
vianden, ende pryst in’t ghemeyne die groote kracht Gods: Daernae bewyst hy
sijn vaderlicke goetheit over dat volck Israel, het welcke hy vry ghekocht ende
bewaert heeft. Eyndelick pryst hy Godt, die hem die Koninghlicke Kroone nae
sijner beloftenisse bewaert heeft.
Psalm LXIX.
David klaeght, dat hy t’onrechte van den godtloosen verdruckt
sij gheweest, Daer hy nochtans met bidden in ootmoedicheit ghewandelt heeft, Hy
biddet Godt, dat hy recht doe, end die godtloosen scherpelick straffe, nae haer
schandelicke boosheit. Hy verhoept oock verhoort te werden, daer om begheeft hy
hem om Godt te dancken.
Psalm LXX.
David loeft Godt van den bystandt die hy hem ghedaen heeft,
ende leert, dat hy alleyn gheluckigh is die op Godt betrauwt, Hy voorseyt oock,
dat sijn sonde doer Meisiam te niet sal ghedaen werden, also Hebre. 10. wt den
40. Psalm bewesen is, Daer nae loeft ende aenroept hy Godt in sijnen grooten
noodt, ende is versekert, dat hy verhoort sal sijn, op dat Godt daer doer
ghepresen werde.
Psalm LXXI.
David begheert verlost te wesen wt sijn elendicheit, volgende
die hope die hy altijdt tot Godt gehadt heeft, Hy klaeght, over die
bespottinghen der godtloosen, Ende dewyle dat hy Godts goedtheit gesmaeckt
heeft, Hy bidt, dat hy in sijn ouderdom ende swackheit niet verlaeten werde.
Vermaent oock de menschen tot volstandicheit des geloofs, ende der hope op den
waeren Godt.
Psalm LXXII.
David begheert, dat t’rycke Gods doer Iesum Christum
toekomme, Ende voorseyt, die grootheit, gherechticheit, ghelucksalicheit ende
bestendicheit des rycks Christi, daer van Salomons rycke een voorbeelt is
gheweest.
Psalm LXXIII.
David leert, dat die voorspoedt der godtloosen ende die
benauwtheit der Godtsaeligen, de gheloovighen niet en behoorde te bewegen. Maer
dat se voorder behoorden te sien, te weten, op Godt: Sulcks doende sullen se
bevinden, dat de godtloose als roock vergaen, Ende dat de Godtsaelighen kommen
tot de eewighesalicheit. Daerom besluyt hy, dat hy Godt vastlick aenhanghen
wil.
Dese Psalm is seer troostlick teghen allen
aenvechtinghen deser weerelt.
Psalm LXXIIII.
Die kercke Godts gantschlick verwoest sijnde, klaeghet met
desen Psalm, Dat GODT van haer gheweken is: Bidt oock om quytscheldinghe haerer
sonden, ende verlaet haer op die kracht Godts, die hy voormaels wt liefden
sijnen volcke bewesen heeft. Ende voornaemlick op die beloftenisse, doer de
welcke Godt Abrahams saet, tot sijnen kinderen opghenomen heeft.
Psalm LXXV.
David loeft hier die voorsichticheit Gods, daer doer dat hy
die gheheele weerelt regiert, ende alle dingh doet in gherechticheit. Hy
wederleght oock den hooghmoet aller spotters ende weereldskinderen.
Psalm LXXVI.
Dit is een dancksegghinghe, om dat Godt sijn kercke
beschermt ende bewaert heeft, ende in sonderheit dat hy sijn wonderlicke kracht
ghetoont heeft, teghen die vianden, die so sterck ende so wel toegherust
waeren.
Psalm LXXVII.
In desen Psalm werden alle gheloovighe gheleert haeren
toevlucht tot Godt te nemen, in alle teghenheit. Oock die goetdaeden te
bekennen, die hy altydt aen sijn Kercke bewesen heeft, Op dat se daer doer te
meer versekert werden, dat haer ghebeden die se tot Godt doen, niet krachtloos
sijn sullen.
Psalm LXXVIII.
Dese Psalm bewyset Godes groote ghenaede, daer doer hy
Abrahams saedt, tot een erfdeel verkoren heeft: Daer nae straft hy die
ondanckbaerheit deses volcks, t’welck altydt Godt wederspannigh gheweest is,
ende sijn weldaeden veracht heeft. Eyndelick hy loeft Gods barmherticheit, om
dat hy alles onder dat rycke Davids te rechte gebroght heeft, nae sijn
beloftenisse.
Psalm LXXIX.
Hier klaeght hy over die verwoestinghe Ierusalems, die doer
de Assyriers gheschiet is, Ende noch eens onder Antiochus, teghen den welcken
hy Godts hulpe begheert.
Psalm LXXX.
Dit is een ghebedt voor die benauwde kercke Godes, in’t
welcke verhaelt werden die weldaeden, die Godt haer ghedaen heeft, op dat hy
beweeght werde, om die noch meer onderstandts te doen, daermet sijn kercke niet
af en neme, noch en vervalle.
Psalm LXXXI.
Dese Psalm spreeckt van die groote genaede Gods die hy met
woorden ende wercken sijner kercken bewesen heeft. Daear beneven beschryft hy
ooc hoe dat volck van Israel doer sijn ondanckbaerheit hem sulcker weldaeden
onweerdigh ghemaeckt heeft.
Psalm LXXXII.
Hier werden alle Overheyden der weerelt haeres ampts
vermaent, daer van dat se rekenschap gheven sullen, ende werden gedreyght, dat
haere hoochheit, die kort ende verghanghelick is, seer haest sal vernedert
sijn.
Psalm LXXXIII.
Dit is een ghebedt der kercken, van den ongheloovighen
allesins omvanghen sijnde, de welcke besloten hadden haer wt te roeyen ende te
verderuen. Hier werdt oock verhaelt, hoe Godt sijn kinderen dickwils verlost
heeft, op dat sy daer doer in de hope ghesterckt werde.
Psalm LXXXIIII.
De Prophete bewyst, dat de grootste ghelucksaelicheit die
men kan wenschen, sij, te wonen by die Ghemeynte Godes, om hem daer te dienen.
Daerom beklaeght hy, dat hy daer van wtghesloten is, ende biddet dat hy wederom
daer by magh ghebracht werden.
Psalm LXXXV.
Die gheloovighen dancken Godt, om dat hy se van der
gevanghenisse vry gekocht heeft, ende bidden hem, dat hy sijn beghonnen werck
volbringhe. Se stercken oock eenanderen in de hope, tot dat Godt sijn kercke
eenmael volkommelick sal opgherecht hebben.
Psalm LXXXVI.
David biddet Godt om een onstraffelick leven, ende om
bevrydet te sijn van sijnen vianden, op dat hy gherustelick leven magh. Hy
beschryft oock die heerlickheit Godts, die hy van nu heeft beghonnen te
openbaeren, ende hiernaemaels den sijnen volkommelick bewysen sal.
Psalm LXXXVII.
Die gheloovighen werden hier vermaent, dat se den moedt
niet verloren gheven, als is’t dat Godt sijn kercke niet so haest oprechtet:
Ende hen werdt beloeft, dat Godt daer in noch sulcke krackt bewysen sal, dat
die gheheele weerelt daer in sal verwondert sijn.
Psalm LXXXVIII.
Dit is een vierighe klaeghende ghebedt eenes gheloovighen
mensches, de welcke in den afgront aller benawtheden, sijnen toevlucht
alleynlick neemt tot Godts barmherticheit.
Psalm LXXXIX.
Dit is een ghebedt der gheloovighen voor die benauwde
kercke. Se stellen voor ooghen die beloftenissen die David gheschiedt sijn,
daer nae verhaelen se die wonderwercken Godes, die hy tot hulpe sijner kinderen
ghedaen heeft, ende verlaeten hen op die toekomste Messiae,klaeghende over die
elendighe verwoestinghe der kercken, die nu langhe gheduert hadde: Ende bidden
dat Godt haer eyndelick sijn genaede bewysen wille.
Psalm XC.
Moses beschryft des menschen elendighen staet, den welcken hy
onderworpen is van wegen der sonden, end begheert, dat een yder dien staet
recht verstaen magh. Hy bidt ooc Godt om hulpe, op dat hy in sijn dienaeren
ghepresen werde.
Psalm XCI.
De Prophete leert, hoe seker ende van hoe veel
ghevaerlickheden dat hy bewaert is, die met vasten vertrauwen hem seluen Godt
gantsch overgheeft.
Psalm XCII.
Alle gheloovighe werden hier vermaent, om Godt te loven in
sijne gherechticheit, daer doer hy die weerelt regiert, ende die verachters
sijner Maiesteit ter schanden maeckt, die daer en teghen die verblydet die hem
vertrauwen, ende hem oprechtelick naevolghen.
Psalm XCIII.
De gheloovighe loven Godt, om dat hy doer sijn kracht
ghestilt heeft den oproer die teghen sijn kercke verweckt was.
Psalm XCIIII.
Dit is een ghebedt teghen die Hypocriten, die hen decken
met den naem der kercken, Ende middeler tyt die schaedelickste vianden der
seluighen sijn, diese wreedelicker veruolghen, dan alle andere doen.
Psalm XCV.
Die gheloovighe werden vermaent, om den yver te bewysen, dien
se tot Godts eere hebben, om hem te dienen sonder gheveynsdtheit, Ende datse
hen Godt ende sijnen woorde onderwerpen, sonder wederspannicheit, met welcker
haer voorvaeders Godt vertoorent hadden.
Psalm XCVI.
Dewyle dat alle volckeren met desen Psalm beropen sijn om
Godt te prysen, so houdt hy in, een prophetie van den rycke Christi, onder den
welcken die gantsche weerelt tot der eenicheit ende gehoorsaemheit des gheloofs
soude ghebracht werden.
Psalm XCVII.
Dit is een beschryvinghe der Maiesteit ende der
gherechticheit Godts, op dat alle menschen onder hem ghedemoedighet, ende
allerley afgoderien wtgheroeyt werden. Eyndelick werden alle godtvreesende
vermaent, dat se op hem vertrauwen, ende in hem verblydt sijn.
Psalm XCVIII.
Dese Psalm vermaent ons om Godt te loven, van weghen sijner
barmherticheit ende waerheit, die hy aen sijn kercke bewesen heeft, welcke wel
weerdigh sijn, dat se oock van allen onuernuftighen creaturen (waer’t
moghelick) bekent wierden.
Psalm XCIX.
Dese Psalm beschryft die sonderlicke ghenaede, die Godt den
kinderen van Abraham bewesen heeft, als hy die tot sijn eyghendom wt ghenaeden
alleyne verkoren heeft.
Psalm C.
Die Ghemeynte Godts wert hier vermaent, dat se in den tempel te
saemen komme om Godt te aenbidden, ende sijne barmherticheit ende waerheit te
prysen.
Psalm CI.
David, eer hy noch met vredcen gheherschet heeft, beloeft Godt,
dat hy dat ampt eenes godtsaelighen Heeren doen wil, t’welcke is oprechtelick
leven, die boose scherpelick straffen, ende die vrome eeren ende verheffen.
Psalm CII.
Dese Psalm is gemaeckt gheweest om van den gheloovighen in der
Babylonischer ghevanghenisse ghebruyckt te werden, ende houdt in een
klaeghgebedt, op dat de kercke tot haeren ghewoenlicken standt gebraght werde,
Iae oock dat dat rycke Godes heerlicker werde, als’t te vooren gheweest is.
Eyndelick nae dat dat volck sijn swackheit ende elende bekent heeft, Het
sterckt hem seluen in die eewighe oneyndelicke macht Godts.
Psalm CIII.
David singht van die groote end menigherley goedtheyt Godts,
die hy den menschen bewyst. Daernae vermaent hy alle creaturen, dat se hem
prysen ende eeren.
Psalm CIIII.
Dit is een seer heerlicke lofsangh, daer in dat David Godt
loeft end pryst, van weghen der scheppinghe, ende ghenaedighe onderhoudinghe
des hemels ende der eerden, ende aller creaturen.
Psalm CV.
Dese lofsangh pryst de ghenaede Godts, daer doer hy die
kinderen van Abraham verkoren, ende hen veelerley weldaeden bewesen heeft: Ende
leert oock, dat dit alle gheschiedt sij, om dat se also aen Godt verbonden
sijnde, hem te vlietigher souden dienen, ende sijn gheboden ende leeringhen
onderhouden.
Psalm CVI.
In desen Psalm werden die groote weldaeden Godts also
verhaelt, dat die godtsaelighe Ioden haere voorvaderen, end hen seluen van
haere ondanckbaerheidt ende wederspannicheit straffen: Ende dewyle dat se die
ghenaede Godts niet bekent hebben, so bidden se om verghevinghe deser misdaet.
Psalm CVII.
David leert hier, dat alle teghenspoet ende voorspoet doer
Godts wille den menschen toekommen: End om dit te bewysen, verhaelt hy die
elendicheit der ghener die in woestynen, ghevanghenissen, kranck, ende op die
Zee omher ghedreven sijn, hoe se tot Godt roepen, ende verhoort werden, ende
hem daernae dancken: Ende hoe Godt alle dinghen regiert, ende verandert nae
sijnen wille.
Psalm CVIII.
Dese Psalm is vast ghelyck den 57. ende 60. Psalm Davids.
Psalm CIX.
David t’onrechte veruolght sijnde, heeft gheenen anderen
toevlucht, dan alleen dat ghebedt tot Godt: Ende siende die verstockte
moetwillicheit sijner vianden, Hij bidt Godt, dat hy die straffen wille, also
hy alle verharde godtloosen pleeght te doen. Hy is hier een voorbeeldt Christi,
ende spreeckt van den moetwillighen vianden der kercke, wt eenen godtlicken
yver, ende niet wt beweghinghen des vleesches, also dat eynde deses Psalms wel
te kennen gheeft.
Psalm CX.
David beschryft dat Koninghryck Christi, t’welcke aenghevanghen
heeft in Zion, ende van daer hem wtbreyden sal over die gheheele eerde, tot dat
se over al Christum sullen eeren ende aenbidden. Hy verklaert oock, hoe
Christus sijn’ vianden tot eenen banck sijner voeten maeckt.
Psalm CXI.
David vermaent alle gheloovighen doer syn exempel om Godt te
loven, ende verhaelt veel sijner wercken ende krachten, die den menschen
oorsaecke gheven om Godt groot te maeken.
Psalm CXII.
Dese Psalm is den menschelicken verstande gheheel contrarie,
Want hy leert, dat die voorspoet oock in deser weerelt ende verganghelicken
leven niet anders te soecken noch te vinden sy, dan doer die vreese Godts, ende
een oprecht Christelick leven.
Psalm CXIII.
David verweckt alle menschen om Godt te loven, welcke alle
dinghen bewaert, regiert ende verandert nae sijn voorsichticheit, doer de
welcke hy die ootmoedighe ende ellendighe alle tydt verheft.
Psalm CXIIII.
Een korte beschryvinghe der verlossinghe Israels wt
AEgypten, ende der sonderlickste wonderwercken die tot dier tydt geschiedt
sijn.
Psalm CXV.
David bidt Godt dat hy met sijn volck so ghenaedelick will’
ommegaen, dat het bekennen magh, dat hy alleen Godt is, ende dat die afgoden
niet anders dan een werck der menschen handen sijn.
Psalm CXVI.
David vertelt die groote ghevaerlickheden daer in hy gheweest
is op dat hy dies te meer love Godts barmhertichheit die hem verlost heeft:
Ende nae dien dat hy hem seluen vermaent heeft tot blydtschap, ende bekent, dat
hy schier als een verloren mensche gheweest is, Seyt hy dat hy Godt gheen ander
vergeldinghe doen kan, dan dat hy sijn weldaeden roeme, ende danckofferhanden
offere.
Psalm CXVII.
Dit is een vermaeninghe aen allen volckeren, op dat se die
goetheit Godts aen hen bewesen, ende sijn bestendighe waerheit loven ende
prysen.
Psalm CXVIII.
Dit is een lofsangh, daer met dat David Godt dancket in die
hutte des verbondts, als hy wt aller teghenspoet verlost, ende een Koningh over
Israel is ghestelt gheweest: daer hy met vroylicker herten die goetheit die
Godt aen hem bewesen hadde, pryset: Ende bewyset, dat hy een recht voorbeeldt
sij van Iesu Christo.
Psalm CXIX.
Deze Psalm is vol van onnaevolghelicke konst ende wonderlicke
viericheit, daer in dat David den prys der Wet Godts, ende sijnen lust dien hy
daer in hadde niet ghenoegh wtspreken kan: Hy vermenghelt oock daer in veel
heerlicke klaegredenen ende vertroostinghen. Dezen Psalm behoorden alle
gheloovighe altyt in’t herte, ende in den mondt te hebben.
Psalm CXX.
Dit is een ghebedt des Propheten, als hy doer dat valsch
overdraeghen sijner misgunstighen verbannen was, daer met hy begheert van den
ongheloovighen verlost te sijn, onder den welcken hy niet gheerne en wandelt.
Psalm CXXI.
David vermaent alle gheloovighen, dat sy (also hy oock doet)
allen bystandt van Godt alleyn verwachten, de welcke haere goede raedtslaeghen
regieren ende voorderen sal.
Psalm CXXII.
David verblydt hem dat Ierusalem t’welck Godt tot sijnen
dienst verkoren hadde, ende een voorbeeldt der kercken was, ghebauwet werdt,
Ende biddet Godt om haeren voorspoet.
Psalm CXXIII.
Dit is een ghebedt der gheloovighen, als sy van de boose
verachters Godts verdruckt ende benauwet sijn.
Psalm CXXIIII.
Dat volck Godts wt een groote ghevaerlickheit verlost
sijnde, bekent, dat het niet gheschiedt sij, doer menschelicke kracht, maer
alleyne, doer Godts goetheit: Ende verhaelt wt wat ghevaerlickheit dat het
verlost sij gheweest.
Psalm CXXV.
De Prophete bewyst, dat daer niemant beter versekert is in
den noot, dan alleyn die gheloovighen, welcker benauwtheit maer eenen
ooghenblick gheduert: Hy roept oock Godt aen ten trooste der vromen ende
straffe der godtloosen.
Psalm CXXVI.
Dat volck wt die ghevanghenisse wederkeerende, danckt den
Heere, ende biddet dat hy die aenghevanghen verlossinghe volbringhen wille:
ende leert, dat Godt nae groote benauwtheden eenen heerlicken troost den sijnen
laet toekommen.
Psalm CXXVII.
Die wysheit, kracht ende aerbeyt der menschen, maeken niet
ryck, bewaeren die stadt niet, gheven oock den kinderen haer voetsel niet, maer
alleyne die goetheit Godts.
Psalm CXXVIII.
David leert, dat die Godtvreesende in’t openbaere ende
in’t verborghen recht ghelucksaeligh sijn.
Psalm CXXIX.
Die kercke Godts wert vermaent, nae datse seer van haeren
vianden is benauwet gheweest, ende nu heerlick vertroost is, datse haer
verblyde. Daer beneven voorseyt die Prophete dat verderuen der godtloosen, als
is’t dat se een korte wyle, wat schynen te wesen.
Psalm CXXXI.
David ghetuyght van sijne afsteruinghe ende ootmoedicheit,
Ende is van Godts bystandt gantsch versekert.
Psalm CXXXIII.
Daer is niet so kostelick, als vrede ende eenichheit die met Godt ende met sijn
Woort overeen komt.
Psalm CXXXIIII.
David vermaent die Leviten tot haeren dienst ende versekert se, dat Godts
jonste hen niet ontbreken sal.
Psalm CXXXV.
Dit is een vermaeninge aen dat Ioedtsche volck tot danckbaerheit, over die
weldaeden Godts die het ontfanghen hadde, maer in sonderheit over die kracht
die Godt in de verlossinghe wt AEgypten bewesen hadde. Daer in oock die afgoden
ende haer valsche diensten verspottet werden.
Psalm CXXXVI.
David verweckt die gheloovighen tot dancksegghinghe, ende stelt hem daerom veel
exempelen der kracht ende goetheidt Godts voor ooghen, so wel in den
gheschaepenen creaturen, als in sijnen bystandt, daer met hy sijn kercke
gheholpen heeft.
Psalm CXXXVII.
Dit is een ghesangh der Priesteren, Leviten, ende Sangheren, die van Ierusalem
in Babel waeren ghevanghen ghevoert.
Psalm CXXXVIII.
David loeft Godts goetheidt, die hem wt ghevaerlickheit verlost, ende tot die
Koninghlicke eere ghebraght hadde: Hy seyt oock dat hy Godt dancken wilt, ende
dat alle andere Koninghen Godt daerom prysen sullen: Ende troost hem, dat hem
Godts bystandt nemmermeer ontbreken sal.
Psalm CXXXIX.
David bemerckende Gods wysheit in die scheppinghe des menschen bewesen,
besluytt, dat Godt niet kan verborghen sijn, ende dat hy daeromme sonder
gheveynsdtheit wil wandelen, als in sijner teghenwoordicheit. Eyndelick loeft
hy Godts voorsichticheit, so wel in die goetheit die hy sijnen kinderen doet,
als in die oordeelen die hy toont over die verachters sijner Maiesteit.
Psalm CXL.
David klaeght over die boosheit ende wreedtheit sijner vianden, ende begheert
hulpe van Godt, met sekerheit, dat hem die niet sal gheweyghert werden.
Psalm CXLI.
David t’onrechte beswaerts sijnde, begheert van Godt ghetroost ende met ghedult
ghesterckt te wesen: Ende seker sijnde, dat hy sulcks verkryghen sal, hy biddet
dat Godt wraeke doe over sijn vianden.
Psalm CXLII.
Doe David in een speluncke sijnde, van Saul om ringhet was, nam hy sijnen
toevlucht tot Godt, ende was doch seer verbaest: daerom bekent hy, dat hy
wonderbaerlick verlost is gheweest, even als of hy van der doodt wederom in’t
leven ghebracht waere geweest.
Psalm CXLIII.
Een gebedt Davids, t’welck hy dede, als hy voor Saul bevreest was, ende hem in
een hol verstack, daer in hy seer beangstet was, verwachtende ghevanghen te
wesen.
Psalm CXLIIII.
David pryst die goetheit die Godt hem ende anderen geloovigen bewesen heeft,
ende bidt om bevrydt te wesen van sijnen vianden ende beloeft dat hy danckbaer
wesen sal: Is oock versekert, dat Godt sijn volck in ghelucksaelicheit sal
laeten opwassen.
Psalm CXLV.
De Prophete loeft hier Godts heerlickheit, so wel in der scheppinghe der
weerelt, als in de vaederlicke regieringhe des menschelicken gheslachtes, maer
voornaemelick der ghener die op Godt betrauwen, ende haeren toevlucht tot hem
nemen.
Psalm CXLVI.
David bemerckende die swackheidt der menschen, leert dat het sekerste is, hem
op Godt te verlaeten, ende seght, dat hy die in den noot niet ongheholpen
laett, die hem van herten aenroepen.
Psalm CXLVII.
David leert, dat Godt naedenmael dat hy sijn kercke ghebauwet heeft, sijn
verstroyt volck oock versaemelen sal. Daer nae verhaelt hy die goetheit, die
Godt beyde menschen ende den vee bewyst, wiens aert is, metlyden te hebben met
den verdruckten, op dat de gheloovighe in der hope ghesterckt werden.
Psalm CXLVIII.
David vermaent alle Creaturen, naemelick, Enghelen, Sonne, vee, reghen, winden,
berghen, boomen, menschen, Koninghen ende Heeren, dat se Godt loven: Ende
bewyst Godts goetheit over sijn Ghemeynte.
Psalm CXLIX.
Dit is een vermaeninghe tot dancksegghinghe van weghen der overwinninghen die
Godt volghende sijn belofte, sijnen volcke ghegheven heeft.
Psalm CL.
Dit is een vermaeninghe om in’t ghemeyne op allerley instrumenten van musycke
Godts eere te verbreyden.