Het Boeck der Psalmen Davids
Wt de Hebreische spraecke in Nederduytschen dichte
op de ghewoonlijcke Francoische wyse overghesett
door Philips van Marnix, Heere van St. Aldegonde etc.
Dit is de eerste van twee berijmingen van Philips
van Marnix van St. Aldegonde; een grondig herziene versie zou in 1591 verschijnen.
Herkomst van de tekst
De tekst is ontleend uit een druk uit 1580 bij Gillis vanden Gade op ’t
Vleminxvelt inden gulden Hinck te Antwerpen.
Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de digitalisatie die op de DBNL
te vinden is (zie daar ook voor scans van het boek). De spelling heb ik licht
aangepast; ook heb ik een aantal zet-, spel- en digitaliseringsfouten
rechtgezet.
Toelichting op de opschriften
Over de wijsaanduidingen heeft Marnix het volgende te zeggen:
Dit woirt Neghinoth ende meer andere diergelijcke, worden in dit Psalmboeck
dickwils gebruyckt, ende van den Hebreen verscheydentlijck uytgelegt. Daeromme
salt goet sijn dat wijse hier alle by een vergaderen ende uytleggen nae de
bediedinge die der waerheyt allermeest gelijc schijnt te wesen.
Neghinoth, Neginath, Nehiloth ende Halamoth, schijnen sekere thoonen van
musijcke te sijn, die onder den Ioden voirtijts gebruyckelijck waren: nae de
welcke de Sangmeesters, de Liederen die hun gegeven waren, moesten hoog heffen
ofte neder laten vallen: hoewel datmen by Neginoth oock mochte verstaen het
snarenspel ende by Nehiloth het fluytenspel.
Daernae, dese woirden, Scheminith ende Gittith schijnen sekere sangtuygen
oft musijcksche instrumenten geweest te zijn, heden ten daghe onbekent.
Behalven dat Scheminith een octave, oft achste coirde beteeckent, ende mochte
wel het selve sijn, dat de Griecken noemden Octachordon oft achtsnarig
speeltuyg. Ende sommige sijn van gevoelen, dat Gittith soude beteeckenen
speeltuygen ofte Instrumenten die vanden stamme Gith, tot den dienst bewaert
werden. Sigajon, is den naem van een seker aert van gesangliedt, op verscheyde
ende ongestadige thoonen gemaeckt, ende werde gebruyckt in groote beroerten
ende benautheden des herten, daermen op eene rede niet en bleef: maer
schrickede van deen in dander. Maer dese woirden Muthlabben,
Aieleth-Hasscachar, Schoschannin, Ionath-Elem Rehokim, Al-tascheth,
Schuschan-heduth, Schoschannim-heduth, Mahalath, ende Mahalath-lehannot, ende
soo daer noch diergelijcke meer sijn, waren sekere wijsen van Liedekens, den
Iodischen volcke bekent, daer op men de Psalmen ende andere Liederen mochte
singen.
En over het woord Mahaloth:
Dit woirt, Mahaloth, beteeckent so vele als trappen, opstygingen oft uytnemende
hoocheyt. Men mach het duyden op de hooge uytnemende heerlicheyt der Psalmen
die met desen naeme genoemt worden. Hoe wel dat het sommige verstaen, op den
hoogen thoon oft wijse daer sy op gesongen werden. Andere duyden het op een
sekere vois van een gemeyn liedt dat also begonde. Andere op de trappen vanden
stoel Mosis daer men opstijgede, dewijle dat de Leuiten dese Psalmen songen.
Toelichtingen bij de psalmen
1
Dit is eene bescryvinge van het leven der vromen, ende eene aenvvysinge van
haere gelucsalicheyt: also den onvromen ende godloosen alle ongeluc vvort
toegeseyt.
2
De aenslagen der godloosen tegen t’ rijcke Davids ende Christi: Gods gerichte
over hun: De instellinge, verbreydinge, vasticheyt ende dadelicheit sijns
conincrijcx: De vveder stryders werden tot den geloove ende recht berouwen
vermaent: De wederspannige gedreygt van een eewich verderf. Den gehoorsamen
vvort salicheit toegeseyt.
3
David beklagende de svvaerheyt syner verdruckinghe bevesticht zijn geloove
uyt de aenmerckinge der natuere Godes, ende uyt der ervaringhe: dies hy Godt
bidt voor syne ende voor zijns volcx welvaren.
4
David biddende, straft syne vyanden van onvromicheyt ende ydelheyt, ende
vermaentse tot bekeeringhe ende recht gheloove: ten laetsten bidt Godt dat
hy hem met sijn gheest ende vvoort richten vvill.
5
David aenroepende den Heere, bekent dat hy overmits sijn goet gewissen ende
de ongerechticheyt syner wederpartyen, Gods goetdadicheyt met eerbiedinge is
verhopende, ende sijnde alsoo gesint begeert dat God hem regere, ende syne
wederspannige vyanden nedervelle, ende dat syner gemeynte stoff gegeven
werde tot Gods lofsang.
6
David cranck sijnde bidt den toorne ende de straffe Gods af, aenroept syne
barmherticheyt, ende begheert heylinge. Tvvelck hy stracx daernae met een
ongetvvijffelt geloove gevoelende, sick tegen syne vyanden van wegen der
genaden Gods beroemt.
7
David sijnde t’ onrechte besculdicht, begeert verlossinge van Godt:
ghetuygende sijn geloove, ende de oprechticheyt zijns gewissens: Hy bidt dat
het quaet, dwelck hem bereyt werde, sy van hem ghekeert: ten eynde, sijnde
gesterckt in den geloove, hy voorsegt het aenstaende verderf der goodloosen,
ende dat Godt vanden Godsalighen gheroemt sal worden.
8
David verheft de Majesteyt Godes van wegen syner wercken blijckende in
hemel, ende op eerden: maer sonderlinge inden mensche, so geboren als weder
opgericht in ende door Christum.
9
David danct God over Goliaths doot ende de nederlage der Philisteen. Hy
roemt syne majesteyt, ampt ende wercken, vermanende de godsalige tot synen
lof: daerna verhaelt het ghebet dat doe ter tijt de Godsalighe voor haere
behoudenisse ende voor de nederlage der vyanden gedaen hebben.
10
De gemeynte beclagende dat sy van Godts hulpe begeven wort, ende van den
boosen verdruct, legt uyt de archeit, het quaetspreken, het vloecken, ende
de boose perten der god’loosen, midtgaders ooc de verduldicheyt der vromen.
Daer omme bidt sy God dat hy op synen naem acht nemende, ende sick der synen
ontfermende de Godloosen nedervelle, ende de Godsalighen verlosse.
11
David sijnde swaerlijck vervolcht, straft syne vyanden, hun voorseggede de
vernielinge van hare raetslagen. Ende thoont dat Godt als een richter eenen
yegelijcken kent, ondersoeckt, ende ten laetsten rechtveerdelijck oordeelen
sal.
12
David sijnde onderdruct met valsche verschuldinghen, aenroept de hulpe
Godts, ende sterckt zijn geloove, met de beloftenisse des Heeren, ende bidt
om verlossinge.
13
David claghende van de lange uytstellinghe der Goddelijcker hulpe, van syne
swacheyt ende syver vyanden moetwillicheyt, Bidt Godt dat hy behouden mach
vvorden, ende syne vyanden beschaemt, tot grootmakinghe des Naems des
Heeren.
14
David wijst aen de verdorventheydt ende god’loosheyt des volcks Israëls uyt
Godes ende heur eygen conscientien getuygenisse, ende steunende op Godes
beloften segt toe de verlossinghe ende blyschap der godtsalighen midts Godes
bermherticheydt.
15
David leert dat de oprechte lidtmaten der kercken uyt de vromicheyt haers
levens, gherechticheyt ende waerheyt kunnen blijcken.
16
David bidt Godt, dat hy hem reyn will’ houden van alle afgoderye, ende
hebbende de ellende der afgodendienaers vermeldt, verhaelt voorts sijn
gheluck dat hy door den Heere heeft: ende prijst hem van wegen syner
weldaden endesyner rehtveerdicheyt, mitsgaders de heylichmakinge door den
geest, ende ten laetsten van wegen der verrysenisse Christi ende aller
godsaliger door hem.
17
David sijnde van synen vyanden verdruct, oorcondt syne onschult, ende
gerechtige saecke, midtgaders syne eenvoudicheyt: ende betrouwende op Gods
barmherticheyt, bidt dat hy mach bewaert worden, ende syne vyanden
beschaemt, op dat sy te rechte vernemen, hoe wanckelbaer dat haere goederen
sijn daer sy haer op verlaten, ende dat hy der ghetrouwicheyt des Heeren
ghewaer werde.
18
David verhoogt hier de ghenade Gods, door de welcke hy de overhant over syne
vyanden gecreghen heeft, mitsgaders het vredelijcke besit sijns
Coninckrijcks, hy wijst oock aen een voorbeelt des rijcks Christi, op dat de
gheloovighen door zijn exempel leeren versekert werden, dat Christus, spijt
alle de macht syner vyanden, in eewicheyt sal heerschende blyven, door de
onbegrypelijcke groote macht des Vaders.
19
David hebbende uytgeleght de openbare ghetuyghenisse ende vercondinghen der
grootheyt Gods, blijckende beyde in de scheppinghe der wereldt ende in zijn
heylighe woort, Bidt Godt dat hy hem syne sonden vergeve, ende brenge tot
heylicheyt des geestes, hebbende hem liefgetal ende aengenaem in Christo.
20
De Ghemeynte wensschet den Coninck alles goetds, looft het vertrouwen dat hy
op Godt heeft. Ende voorsegghende hem een voorspoedich ghedyen, beveelt hare
saecken den Heere Christo.
21
De Prophete danckende God over syne weldaden, verhaelt int corte, de ghenade
die hem gheschiedt is aengaende dit leven, ende syne behoudenisse ende
heerlijckheyt, beyde teghenwoordighe ende toecomende: hy seght den vyanden
haere verderf toe, ende bidt God dat hy voort sijn eere verbreyde.
22
David als een voorbeeldt Christi verhaelt syne uyterste benautheyt ende
verdruckinghe, vanden welcken hy God aenroepende verhoort wort, leerende dat
desselven Prophetische ampt, Priesterdom ende eewighe allommestreckende
Coninckrijck, der gantsche ghemeynte is toecomende.
23
David bekennende God tot synen herder, ende sick selven voor een schaep
Gods, roemt desselven weldaden, ende sterckt sick inden gheloove voor den
toecomenden tijdt.
24
David hebbende de heerschinge Godes over alle schepselen uytgelegt, vermelt
syne sonderlinghe regeringe onder syne ghemeynte, welcker onvervalschte
waerteeckenen hy oock aenwijst, ende vermaentse om Christum haeren Coninck
eerlijck ende behoorlijck te ontfanghen.
25
David sijnde swaerlijck verdruct van synen vyanden, bidt God dat hy hem
will’ onderwysen, ende syne sonden, (de oorsaecke syner ellenden) vergheven:
hy sterckt sick selven inden gheloove ende hope van alsodanighe ghenade,
midts Godes ghetrouwe bermherticheyt: Ende bidt ten laetsten om verlossinge
voor hem ende de gantsche ghemeynte.
26
David sijnde van synen vyanden vervolght, neemt synen toevlucht tot Godt den
Richter: bewijst syne oprechticheyt ende ontschult: derhalven hy bidt om te
moghen verlost werden van syne verdruckinge, ende genade ontfanghen om des
Heeren naem te loven.
27
David roemende op de sterckheyt sijns Gheloofs op Godt teghen alle
ghevaerlijckheden, vertroost sick selven in sijn afwesen vander ghemeynte.
Bidt om Godts ghenade, hulpe, onderwysinghe, ende ten laetsten vermaent sick
selven ende de ghemeynte tot een vast betrouwen op Godt.
28
David sijnde van boose vyanden verdruckt bidt God dat hy bewaert ende sy
vernielt moghen werden: Looft hem voor syne verlossinghe, ende wenscht der
ghemeynte alle voorspoet ende seghen.
29
David vermaent de Godsalighe tot Godes lofsang, soo wel om syner
vvondervvercken vville, die hy in sonderheyt inden donder bevvijst, als in
aensien syner genade die hy der ghemeynte mits synen heylighen vvoorde is
doende.
30
David sijnde vander vlucht wederghekeert, ende hebbende sijn hof ghesuyvert
van Absalons onreynicheden, looft Godt ende vermaent de Godsalighen tot het
selve, verhalende de ellende daer hy in ghesteken heeft, ende de naghevolgde
verlossinghe.
31
David sijnde tot het uyterste verdruckt, bidt Godt om verlossinge,
verclarende het vertrouwen dat hy heeft op syne barmherticheyt ende de
swaricheyt van syne ellenden, ende wenschet synen vyanden ongheluck ende
verderf: ten laetsten, als hebbende synen wensch vercreghen, looft Godt voor
sijn weldaden ende vermaent de godsalige tot de de liefde ende dienst Godts.
32
David verclaert dat de salicheyt der vromen is ghelegen inde verghevinghe
der sonden, ende bevvijst het met sijn exempel: hy onderricht de Godsalighen
inden gheloove, aenroepinge ende ghehoorsaemheyt ende voorstellende de
regeringe Godts beyde over vrome ende quade, vermaent de vromen tot vreugde
des gheestes.
33
De Psalmist looft de Heerlijckheyt Gods van vveghen syner vvondervvercken
beyde naetuerlijck ende over natuerlijck, verclarende dat God in sonderheyt
syne voorsienicheyt doet blijcken, voor de gheloovighen ende teghen de
ongheloovighen.
34
David sijnde van een dootlijck perijckel verlost, looft God: ende vermaent
de ghemeynte tot het seluighe: Daer na voeghende daerby eene onderwysinghe
van onse schuldighe plicht, verclaert voort de voorsienicheyt, de waerheyt
ende ghetrouwicheyt des Heeren int helpen ende verlossen der godsalighen.
35
David aenroepende de ghetrouwe gerechticheyt Gods tot syner verlossinge ende
syner vyanden onderganck, verhaelt het onghelijck dat hy van hun ontfanghen
heeft, ende haere gheveynsde huychelrye, biddende God dat hy hem voor haere
valsche listicheyden bewaere, ende neemt God tot ghetuyge van hare boosheyt
ende van syne onschult tot des Heeren lof ende stichtinghe der ghemeynten.
36
David willende het Coninckrijck aenveerden, looft Godt van weghen der
beleydinghe der godtloosen, ende regeringhe aller creatueren: maer in
sonderheyt syner gemeynte. Ende bidt Godt voor het voorspoet des volcks ende
het syne.
37
David afmanende de Godtsalighe van het benyden des gelucks der god’loosen,
tot een vast vertrouwen op Godt, leght seer heerlijck uyt, der beyden staet
ende gheleghentheyt, vercierende het selve met schoone beloften, ende thoont
dat de eene salich ende geluckich, De ander ellendich end’ rampsalich sijn
door Godes voorsienicheyt: beleydende wonderlijck alle dingen, Ia oock int
melden des cruyces ende der verdruckinghen: Waer uyt hy de godtsalighe
vermaent om het boose te myden, het goede te volghen ende Godes
beloftenissen van haere verlossinge ende der god’loosen onderganck met den
gheloove aen te veerden.
38
David sijnde door Godes wille in een swaren last ende iammer gheraeckt,
belijdt syne sonden: beclaecht sijn cranckheyt beyde des gheestes ende des
lichaems: ende dat hy vanden vrienden verlaten wordt, ende van den vyanden
verdruckt: keert hem tot God, versoeckt syne hulpe ende troost.
39
David hebbende sijn voornemen verclaert als dat hy wilde in gedult ende
vromicheyt sijn leven toebrenghen, bekendt dat hy snellijck met ongheluck
overvallen wesende vanden wech heeft afgedwaelt ende teghen Godt ghemorret.
Deshalven hy sick selven straffende, bidt Godt om verghevinghe der sonden,
ende om barmherticheyt in sijn lyden.
40
David versterckende sick selven inden geloove van weghen dat hy ende de
gemeynte Gods syne hulpe ende ghetrouvvicheyt, mitsgaders de stantvasticheyt
sijns verbonts versocht hebben begheeft hem gevvillichlijck in de
ghehoorsaemheyt Gods, ende tot het grootmaken sijns naems, begeert ghenade
ende verlossinghe mitsgaders der boosen onderganck ende der vromen
vertroostinghe tot des Heeren lof.
41
David sijnde in een uytersten druck, schelt voor welsaligh die medelyden
draghen over de bedructe, beklaeght dat hy in sijn lyden van velen seer
qualijck onthaelt is ghevveest. Bidt om verlossinghe, op dat hy sijn ampt
bedienende, mach sijn gheloove stercken ende Godt loven.
42
David sijnde uyt Godes volck ghebannen, aenwijst eenen brandighen yver ende
begeerte om den dienst Gods in der ghemeynte te moghen plegen, vertroost
sick selve met goede hope: claecht over de verslaginghe sijns ghemoets: de
swaerheyt sijns cruyces, ende de lasteringe syner vyanden, ten laetsten
verwect sijn gemoet tot een goede hope: ende vast vertrouvven op God.
43
David sijnde van synen vyanden verdruct soo met arghelisticheyt als met
ghewelt, bidt om verlossinghe van vveghen des verbonts, enden troost sijn
ghemoet met Gods hope.
44
De ghemeynte beclaegt seer swaerlijck haere verdruckingen ende lyden,
stellende Gode voor ooghen het exempel der voorvaderen, hert verbondt des
Heeren, ende den yver Gods tot grootmakinghe syner heerlijckheyt. Ende
steunende op haere goet ghevvissen, verclaert de selve te lyden voor den
naem Gods, biddende ten laetsten om verlossinge ende behoudenisse.
45
De Psalmdichter ghebruyct hier het voorbeeldt des huwelijcks Salomonis met
des Conincks Pharao dochter, om de bruyloft Christi met der Ghemeynte af te
malen. lovende d’ een ende d’ ander van vveghen der cierlijckheyt,
deugdelijckheyt, heerlijcheyt ende der toecomende vruchten des
gheestelijcken stams. Besluytende dat met een Lofgesanck des gemeynen volcx.
46
De Psalmdichter, verhooght de goedtdadicheyt Godts over de Godtsalighe,
mitsgaders haer vertrouvven op Godt in haeren hoochsten teghenspoet, nemende
synen grondt op de teghenvvoordicheyt ende vvercken Godts, ende porrende
deshalven de Heydenen tot kentenisse Godts, besluyt sijn Liedt met een
verclaringhe sijns vasten vertrouvvens.
47
De Iootsche ghemeynte verwect de Heydenen om God te kennen ende Christum te
ontfangen ende te vercondighen, Soo wel van weghen haerder ghemeyne
beroepinghe, als van wegen der allersterckste macht ende heerlijcke
verbreydinghe des Coninckrijcks Christi.
48
De Psalmdichter looft ende danct God van de verlossinghe des Iodisschen
volcks, verclaert het gevaer daer sy in ghevveest sijn, versterckt der
Godsalighen gheloove, vermaent de ghemeynte om de vasticheyt der
beloftenisse Godts te bekennen.
49
De Prophete hebbende de Godsalighe vermaent tot ghehoor, verclaert sijn
vertrouwen op God ende de versekertheyt der verrysenisse ende des eewighen
levens, bewysende de ydelheyt der ghenen die op andere dinghen haer
verlaten, uyt de onsekerheyt der selven, ende der menschen sterffelijckheyt,
ende ten laetsten vermaent de godsalighen dat sy haer tot al sulcx niet en
begheven.
50
De Prophete looft God van Syon seer hooghelijck, van vveghen synes names
maiesteyt, heerlijckheyt, vvercken ende vvoort: ondervvijst de ghemeynte van
God versamelt, hoe sy hem noch dienen sal, straffet opentlijck de godd’loose
van vvegen harer hypocrisie, ende vermaentse tot beternisse.
51
David hebbende Gods straffe ende dreyginge gehoort, bidt hem om ghenade, om
syner sonden vergevinghe ende syne wederoprichtinge, op dat hy midts de
leydinghe des heylighen Gheestes, sick mach begheven tot heylichmakinge
sijns selfs, ende andere lieden onderrichtinghe, tot Godts heerlijckheyt.
Daer na bidt hy voor de behoudenisse des gantschen volcx, ende de
godsalighen doen een gheloofte van haer te heylighen ende Godt te dancken.
52
David straft den hoomoet van Doëg, de welcke hem daer inne roemde dat hy des
Heeren priesters verraden hadde, I. Sam. 22. Hy verhaelt Gods gerichten,
biedt de ghemeynte gheluck, ende sterckt sick in het vertrouvven, dat hy
Gode noch dienen sal in syner ghemeynte.
53
Dese Psalm houdt even dat selfde in dat de xiiij. doet.
54
David sijnde vanden Zyphienen verraden, bidt voor verlossinghe ende voor het
verderf der god’loosen: Daer nae belooft, dat hy sulcke genade ontfangen
hebbende, God noch vyerichlijck loven ende dancken sal.
55
Sijnde de afvallicheyt Absaloms voor handen, David bidt om syne verlossinghe
ende syner vyanden verderf. Daer nae sterckt sick selven met een vast
vertrouwen, eensdeels uyt aensien van t’ gene datter ommegaet, eensdeels
uyt ervaringe ende oock eensdeels van vveghen der god’loosheydt der vyanden.
56
David sijnde in der Philisteen handen ghecomen door het swaer vervolghen
Saulis, bidt God om verlossinghe, stellende hem voor, syne vroomherticheyt,
hy looft hem van vveghen syner ghedaene gheloften. Die hy bekent gherne te
moghen sien.
57
David vluchtende voor Saul, bidt om ghenade ende verlossinghe aen God,
verhaelt sijn gheloove ende der god’loosen archeyt: begerende dat Gods
gerichten, moghen haren voortganck hebben.
58
David straft de hovelinghen die hem by Saul t’ onrechte beschuldigden, van
weghen der ongherechticheydt, argheyt ende hartneckicheyt: wenscht hun met
een versekeringhe des geests, de swaere straffen ende gerichten Gods: Ten
laetsten verhoogt hy de vreugde, vrede ende welvaert der godsalighen tot des
Heeren lof ende eere.
59
David beleghert sijnde van Saul, in de uyterste benautheydt, roept tot God
om verlossinghe, soo van wegen syner gherechticheydt, als van weghen der
dreyghementen des vyants: Doch hierentusschen verclaert dat hy Godt loven
sal.
60
David hebbende de Edomeen gheslaghen, beclaecht sick over de vorighe
ellenden ende commer des volcx, vermanende het heyrtocht Gode te
vertrouvven, ende op syne beloften.
61
De Coninck David sijnde verdreven in een vreemt landt, bidt om Godes hulpe,
begerende dat het rijcke Christi vermeerdert werde, ende belovende dancbaer
te sijn.
62
David sijnde in verdruckinge, verclaert dat sijn betrouwen op God staet, die
hem heeft welghedaen: straft syne vyanden, sterckt de gheloovighe ende
hemselven, afmanende eenen yeghelijcken van het vertrouvven op ydele
dinghen, bevestighende syne leere met de vveerdicheyt des vvoorts Godts.
63
David verclaert het verlanghen dat hy heeft om Godes heerlijckheyt in syner
gemeynte vvederomme te moghen aenschouwen, hy claecht synen noot ende troost
hem selven in Godts ghenade, voorsegghende het verderven syner vyanden ende
syne vreugde.
64
David aenroepende Godt om hulpe ende troost, beclaecht sick van syner
vyanden overdaet, ten laetsten sterckende sick selven inden gheloove,
voorsegt het verderven der god’loosen van Godts vveghen, ende de vrede der
godtsalighen.
65
David looft Godt beyde van weghen der gheestelijcke ghenaden die hy syner
ghemeynten doet in Christo, ende der tijdtlijcke ende sichtbaerlijcke,
welcke hy int ghemeyne allen menschen maer in sonderheyt synen volcke
mededeylt.
66
De Prophete vermaent de volckeren tot Godes loff, van vveghen syner vvercken
ende syner regeringhe, soo van alle dingen int ghemeyne, als in sonderheyt
van syner kercken. Ende ten laetsten sticht hy den lof Godes by sijn eyghen
exempel.
67
De gemeynte bidt dat het rijcke Gods in Iudea dadichlijck vvercke, onder den
heydenen verstreckt vverde, ende met alle gheestelijcke ende lichamelijcke
segenen ende weldaden verciert.
68
David stellende voor oogen de heerlijcke macht Godes, vermaent de godsalighe
tot synen loff ende grootmakinghe, van weghen des ampts Godes, ende der
weldaden die hare voorouders ontfangen hadden, ende oock van weghen des
vertrouvvens daer inne alle Godsalighen behooren gesticht te worden mits
syne vvonderdaden, maer sonderlinghe, om des hemelvaerts Christi vville,
door vviens cracht de beloftenissen Gods volvoert vvorden over de syne,
midtsgaders syne dreyghementen over sijn vyanden. Daer uyt hy vvederom alle
volcken tot den loff Godes is vervveckende, met verhalinge der oorsaecke om
der vvelcken vville God lofvveerdich is.
69
David voerende het voorbeelt Christi, hooghelijck klaghende dat hy t’ onrecht
van den god’loosen verdruckt sy ghevveest, biddet Godt dat hy recht doe,
ende die god’loosen scherpelijck straffe nae haer schandelijcke boosheyt
ende begheeft hem om God te loven ende te dancken.
70
Dese Psalm is een deel des veertichsten Psalms. Dus soeck aldaer synen
inhoudt.
71
David ghetuyghende sijn vertrouwen op Godt, begeirt verlost te vverden van
synen vyanden, ende prijst Godt van vvegen syner goetdadicheyt,
beloftenissen, voorgaende vvercken ende heerlijckheyt, biddende dat sijn
vyanden qualijck moghen varen ende sick versekert houdende van syne
verlossinghe, belooft Godt dieshalven te dancken.
72
David ligghende op sijn dootbedde, bidt voor het rijcke Salomonis, op dat
hem God synen gheest ende vvijsheyt verleene om vvel te regeren, daer nae
hebbende de rechtveerdighe beleydinghe Salomonis als een voorbeeldt van
Christo ghepresen, besluyt den Psalm met lof ende dancksegginghe Godes.
73
De Prophete, nae beschryvinghe syner aenvechtinghe inden gheest, breeckt uyt
inde lofsegginge der goedicheyt Gods: verclaert den ancxt ende mismoedicheyt
der godsalighen, als sy op haere verdruckinghen ende op der god’loosen
voorspoet mercken. Daerna aenwysende hoe hy hem selven hier uytgheworstelt
heeft, thoont den onsekeren standt ende het seker verderven der god’loosen,
ende ten laetsten beveelt sick selven gheheel in Gods handen, dien hy
belooft altijdt aen te hanghen.
74
De kercke Godts gantschelijck verwoest sijnde, beklaeght hare sware
verdruckinghe: voorhoudende de boosheyt harer vyanden: de vasticheyt des
verbonts Godes, ende de heerlijckheyt syner vorighe vvercken: Dies sy Godt
bidt om behoudenisse, om sijns naems eere, ende der vyanden beschaemtheyt.
75
David looft de voorsichticheyt Godes, daer door hy de gheheele wereldt
regeert, ende alle dinck doet in gherechticheyt. Hy wederleyt oock den
hoochmoet der spotters ende vverelts kinderen, biddende Godt dat hy het
volck in gerechticheyt regeren ende beleyden mach.
76
De Prophete prijst Godt van vvegen syner tegenwoordicheyt, ende
vvonderlijcke daden, inde verlossinghe sijns volcks van hare vyanden, thoont
de cracht synes toornes, ende vermaent een yeghelijck om hem aen te bidden.
77
In desen Psalm vverden alle gheloovighe gheleert haren toevlucht tot God te
nemen, de aenvechtinghe des tvvijffelmoedigen vleesches beschreven,
midtsgaders de victorie des gheestes, die hem selven sterckt inden geloove,
door de beloftenissen ende vvercken Gods.
78
De Prophete vermanende het volck Israel om God te loven, stelt hem de
leeringhe sijns vvoords ende syner vvercken voor ooghen, verclarende Godes
vaderlijcke liefde, ende lanckmoedicheyt over sijn volck, mitsgaders syne
castydinghen over hare ondanckbaerheyt end ongheloove, ende alsoo sterckt hy
de godtsalighe inden gheloove van de eevvicheyt des rijcks Iehudah.
79
De Prophete beklaegt de svvare verdruckinghe ende ellende die het volck
Godts van Antiocho gheleden heeft, vvenscht den god’loosen de rechtveerdighe
straffe Godts toe: bidt Godt voor de ghemeynte om verghevinghe der sonden,
ende verlossinghe tot sijn Naems eyghene eere, der god’loosen beschaemtheyt
ende der godtsalighen voordeel.
80
De ghemeynte Gods in ballingschap ghedreven bidt God, dat hy synen ampt
volvuere, verhaelt haer svvaere lyden, ende verghelijckende de vorighe
vveldaden Gods met de teghenvvoordighe bedrucktheyt, bidt God om
verlossinghe tot syner eere.
81
De Prophete vermanende het volck Israels tot den dienst Gods, verhaelt syne
groote wonderdaden, in den uyttocht uyt Egypten ghedaen, midtsgaders de
leeringhe der wet, ende der beloftenissen. Daernae straffende het volck
vanondanckbaerheyt, vermaentse tot waere bekeeringhe ende danckbaere
aenveerdinghe der weldaden Gods.
82
De Prophete, leert dat Godt over alle gherichten sitt, hy straft de boose
richters, ende vermaentse tot hare schuldighe plicht, dreyghende hun anders
van verderf ende onderganck, ende bevelende God het ghericht.
83
De Prophete claghende seer swaerlijck, van de overlasten der vyanden tegen
Gods volck, ende van hare Godloosheyt, vvenscht hun het uyterste verderf tot
Godes lof ende grootmakinghe.
84
De Prophete sijnde ghebannen uyt der heylighe vergaderinghe, verclaert sijn
groot verlanghen ende het gheluck der godsalighen die inde kercke Gods
verkeeren: Biddende dat hy hem ghenade doe, om hem aldaer weder te brenghen
ende met syne goetgunsticheyt te onthalen.
85
De Psalmschryver, stellende Gode voor, het exempel vande voorgaende
verlossingen, Bidt hem dat hy syne ghemeynte vvederomme verlosse:
Endevervveckende sickselven, tot het ghehoor des vvoorts Gods, vertroost de
godsalighen, soo van vveghen der nakene verlossinghen, als der eevvigher die
door Christum gheschieden sal.
86
David aenroepende Godt in syne verdruckinghe, legt te voren syne svvackheyt,
het verbondt Godes ende sijn vertrouwen op hem: begheerende van hem
gheholpen te sijn van vveghen syner natueren, ghenade ende heerlijckheyt:
Ten laetsten claghende over sijn vyanden, bidt om troost ende om een
waerteecken der goetgunsticheyt Godes.
87
In desen Psalm vvort Godt ghepresen, van vveghen syner teghenvvoordicheyt,
ende menichfuldigher vveldaden die hy syner gemeynte bevvijst, mitsgaders
oock van vveghen der beroepinghe der Heydenen.
88
De Prophete stelt hier een voorschrift voor, elcken geloovighen, hoe sy in
synen druck hem tot Godt keeren sal. Ende daeromme legghende uyt syne
ellende, ende ghevaerlijckheyt des doots, claegt tegen Godt: begheerende
behouden te worden, tot synen loff ende prijs.
89
De Prophete looft Godes goetdadicheyt ende ghetrouwicheyt, vvelcke eerst in
alle creaturen, maer sonderlinge in sijn kercke bevvesen vvort: verhaelt de
hoochvveerdicheyt der ghemeynte, vvelcke is het rijcke Gods: mitsgaders de
beloftenissen die sy ontfanghen heeft: Daernae stellende voor ooghen, den
teghenspoet ende svvaere verdruckinghen die haer vvedervaren, beclaegt sick
teghen God: biddende om verlossinghe ende lovende synen naeme.
90
Moses lovende de ghenade Godes, uyt syne eevvighe voorsienicheyt over de
heylighen her uytvloeyende, beschrijft de onghestadicheyt des menschelijcken
levens, mitsgaders de ellende des volcks van Israel, d’ vvelck Godt ten doodt
veroordeelt hadde: Daeromme bidt hy, dat Godt sijn volck in alle heylicheyt
selve leyden vvil, ende in synen dienaren syne heerlijckheyt openbaren,
91
De Prophete stellende sijn vertrouwen d’ vvelck hy op Godt ghehadt heeft, tot
een voorschrift allen godtsalighen, vermaentse tot het selvighe: hun
toeseggende dat sy in alle gevaerlijckheden beschermt sullen werden, ende
ten laetsten belooft hun alle gheluck ende voorspoet van Godts vveghen.
92
De Ghemeynte bereydende sick om Godt te loven, vervvondert haer van syne
vvercken, verclaert den onverhoeden onderghanck der boosen, ende haer
behoudenisse ende eere van Gode ontfanghen: ende ten laetsten de eevvighe
vvelwaert der Godsalighen.
93
Hier wort de wydde des Coninckrijcks Christi hooch verheven, van vveghen der
regeringhe der gantscher vverelt, ende in sonderheyt der Ghemeynten Godts.
94
De Prophete bidt Godt dat hy wrake doe over de god’loose: verhalende hare
boosheyt ende Godts lasteringen, straftse van dvvaesheyt, ende troost de
vromen van vveghen der hulpe ende der beloftenissen Godes.
95
De gheloovighe vvorden vermaent tot den dienst ende ghehoorsaemheyt Gods,
van vveghen sijns verbonts met hun ghemaeckt, ende der exempelen haerder
voorvaderen.
96
Alle volckeren worden in desen Psalm beroepen om God te prysen, ende het is
een Prophetie vanden rijcke Christi, onder den welcken die gantsche vveirelt
tot der eenicheyt ende ghehoorsaemheyt des gheloofs souden ghebracht
vverden.
97
David propheterende van het rijcke Christi, verclaert desselfs
heerlijckheyt, de uytroedinghe des afgodendienstes, ende aller superstitien,
mitgaders de vreugde ende ghelucksalicheyt der gheloovighen, vvelcke hy
dieshalven tot Godes dienst ende lof is vermanende.
98
Dese Psalm vermaendt alle schepselen om Godt te loven, ende Christum met
vreugde te onthalen, overmits de victorie over syne vyanden. Ende de
verlossinghe syner ghemeynte. Een Psalmliedt.
99
Dese Psalm beschrijft de oneyndelijcke macht des Conincks Christi, syne
gherechticheyt ende genade over alle volckeren, vvelcke hy bevvijst eevvich
te moeten dueren, uyt het exempel der voorvaderen, ende vermaent dieshalven
eenen yegelijcken om den Coninck aen te bidden ende te prysen. NV heeft God
de Heer s’ Conincx recht end’ eer. Al t’ vock datter leeft Vreest nu ende
beeft: Hy sitt’t als een prins, Tusschen Cherubins: Dies sal d’ eerd’
verheven Van verschrictheyt beven.
100
In desen Psalm vvort de ghemeynte vermaent om God te loven mits syne
ghenadighe verkiesinghe, beroepinghe ende goetdadicheyt.
101
David zijnde Coninck ghemaeckt, belooft God dat hy dat ampt eens godsaligen
overheyts doen sal: t’ welcke is oprechtelijck leven, die boose scherpelijck
straffen, ende die vrome eeren ende verheffen.
102
Dese Psalm is ghemaeckt ghevveest om van den geloovighen in de Babilonischer
gevanckenisse gebruyckt te vverden, ende hout in een claeg-gebet, op dat de
kercke tot haer ghewoonlijcken standt ghebracht vverde. Ia oock dat dat
rijcke Godes heerlijcker vverde, alst te vooren ghevveest is. Eyndelijck nae
dat dat volck sijn svvackheydt ende ellende bekent heeft, het sterckt hem
selven in de eewighe oneyndelijcke macht Gods.
103
David vervveckende sick selven om Godt te loven, verhaelt syne genade ende
bermherticheyt over sijn persoone, ende oock over de gheheele gemeynte,
vvelcke hy soo in sijn vvoordt, als in sijn vvercken is bevvysende,
vermanende dies halven alle creatueren in hemel ende op eerden om God met
hem te prysen.
104
De Prophete vervveckende sick selven tot den lofsanck Godes, verhaelt syne
vvercken ende scheppinghe der vvereldt, ende de regeringhe ende ghestadighe
onderhoudinghe der selve, vermaent alle creatueren om Godt te loven.
105
David vermaent de ghemeynte Godts, om hem te loven ende groot te maken, van
wegen der sonderlinge genaden die sy van hem ontfanghen heeft, vanden tijt
des verbonts met Abraham gemaect. Derhalven nae dat hy de selve in’t corte
ende ordentlijck verhaelt heeft, soo besluyt hy, Datmen van alles goets, der
onverdiende beloftenisse behoort danck te vveten, ende het selve met een
ghetrouvve ende onderdanighe diensticheyt aenveerden.
106
De ghemeynte porrende eenen yeghelijck tot den lofsang Godes, bekent dat de
menschelijcke svvackheyt niet alleen onbequaem sy om hem ten vollen te
prysen, Maer oock syner heerlijckheyt, mits sondighen naedeelich: Dieshalven
belydende haere sonden, stelt voor oogen, de exempelen der voorvaderen, den
welcken God haere trouloosicheyt telckens uyt cracht sijns verbonts ende
ghenade vergheven heeft. Ende biddende om behoudenisse, ende haer sterckende
in goet vertrouwen, gheeft Gode prijs ende eere.
107
In desen Psalm vvort Godes goedertierenheyt ghepresen, uyt de exempelen der
ballinghen, dvvalende in vremde landen, der ghevanghenen, der crancken, der
Zeevarende lieden, ende int corte, aller veranderinghen die elcken landen
ende persoonen overcomen door Godes voorsienicheyt: ende eenyeghelijck wort
gheporret om God te loven, met vervvonderinghe over de blindtheyt der
menschen die sulcke vvercken Godes niet en bevroeden.
108
Dese Psalm is vast ghelijck de Lvij. ende Lx. Psalm.
109
David sijnde t’ onrechte bedraghen byden Coninck, ende met lasteringhen
besvvaert, claeght Gode synen noot: vvenschende door den gheest Godes als
een voorbeelt Christi, den verstockten lasteraers ende haren gheslachte alle
rampspoet ende ongheluck. Hy bidt God om syne behoudenisse tot desselven lof
ende prijs: belovende hem daer van danckbaer te vvesen.
110
David propheteert van de beroepinghe Christi tot het gheestelijcke
Coninckrijck inder ghemeynten, ende tot het eevvighe priestersampt: Daernae
stelt hy voor oogen de gevveldige overvvinninghe aller syner vyanden,
mitsgaders synen heerlijcken triomph over haer.
111
De Prophete vermaendt alle gheloovighen door sijn exempel om Godt te loven:
verhalende de heerlijcheyt syner vvercken, ende stellende voor de schuldige
plicht der menschen, vermaentse tot gediensticheyt ende grootmakinghe sijns
naems.
112
In desen Psalm vvorden de Godtsalighe vermaent tot Godes lof, uyt dien dat
hy den vromen alle gheluck ende voorspoet bescheirt.
113
David vervvect alle menschen om God te loven, welcke alle dinghen bevvaert,
regeert ende verandert nae syne voorsichticheyt, door de vvelcke hy de
ootmoedighe ende ellendighe alletijt verheft.
114
De Prophete beschrijft eene vvonderlijcke verslaghentheyt der creatueren in
de komste Godes tot sijn volck. Ende vraghende vvelcke daervan sy de
oorsake, brengt in, de creaturen antvvoort ghevende, ende Gode alle macht,
prijs ende heerlijckheyt toeschryvende.
115
De Ghemeynte bidt God dat hyse bevvaren vvill’ om sijns naems eere, ende de
afgodendienaers verderven, vermaent een yeghelijck tot gheloove, voeghende
hun de beloftenisse Godes toe: ende stelt sick om Godt in desen leven
altijdt te prysen.
116
David hebbende de verbondtkiste tot Ierusalem bracht, verclaert syne liefde
tot God, van vvegen der ontfangene weldaden: verhaelt syne verledene
gevaerlijcheden, geloove ende swackheyt: ende prijst Godes heyl ende
verlossinge seer hoogelijck: ten laetsten begeirt noch voort aen behouden te
vvorden, om God voorder te prysen.
117
In desen Psalm vvorden alle heydenen vermaent om de goedicheyt ende
vvaerheyt Godes te prysen.
118
David als vvesende een voorbeelt Christi, vervveckt de gemeynte Godes tot
grootmakinge sijns lofs, hoochroemende syne verlossinghen ende vveldaden,
soo aen synen persoone als aen de gantse ghemeynte bevvesen: Hy maelt af de
selve ghemeynte, alsoo sy inden tempel gaet, Gode dancksegt, hem aenroept,
ende bidt, om voorspoet: midsgaders de offerpriesters, die de offerhanden
bereyden, ende Godes lof met de gantse ghemeynte singhen.
119
David in desen Psalm vertroostende hem selven in syne uyterste benaudtheyt,
leert dat der godsaligen voorspoet gheleghen sy, in de naetrachtinghe,
gheloove ende gediensticheyt des goddelijcken vvillens. Daeromme hy oock
begheirt onderricht te worden inde oprechte kennisse desselven, ende van
alle verhinderinghe des vleesches, der sonde, der wereldt, des Sathans, ende
alle vyanden bewaert: Ende ten laetsten rustende op het goet ghevvissen van
sijn voorgaende leven, ende vande gerechticheyt syner saken, beveelt sick,
ende all’ sijn leven Gode, tot desselven lof ende heerlijckheyt, ende sijn
eyghen salicheyt.
120
David Coninck sijnde, verhaelt de verlossinge van Gode ontfanghen in syne
ellendicheyt, beschrijft het gebet, daermede hy synen noot Gode gheklaegt
heeft, soo van weghen der valsche aentichtinghen, als der sware
verlossinghen ende des ballingschaps dat hy gheleden hadde.
121
David beschryvende den strijdt sijns ghemoets, beveelt sick in Godes handen,
ende sterct sick in den geloove op syne beloften.
122
David sijnde verheugt over de opbou[wi]nghe der Kercken, ende de pleginghe
des Godts [dien]stes oorcondt syne blyschap: beveelt Gode den [ ] Kercken,
der stadt, ende des gantsen Coninckrijcks, vvenschende eenen yeghelijcken
alles goets, ende biedende van synen t’ weghen alle deugt.
123
De ghemeynte sijnde svvaerlijck benauvvet, richt sick op na God, aenroepende
syne ghenade.
124
De gemeynte Gods hoochprysende Godes verlossingen van der menschen boose
raedtslaghen, danckt ende looft hem, sick sterckende voor den toecomenden
tijt in het vertrouvven op sijn hulpe.
125
De Prophete beschrijft de standtvasticheyt der kercke Gods, ende de cortheyt
haerder verdruckinghen, Biddende Godt voor haere heylichmakinghe ende
voorspoet, ende der god’loosen uytroedinghe.
126
De Ghemeynte danckt Godt voor syne vvonderbare verlossinghe ende biddet dat
hy die selve volbringen vville. Leerende dat Godt nae groote benautheden
eenen heerlijcken troost den synen laet toecomen.
127
Dese Psalm leert, datmen niet en kan opgebouvven noch bevvaren, ja ooc geen
kinderen geteelen sonder Godes segheninghe: ende datmen dieshalven alle
goede gaven van hem behoort te vervvachten.
128
De Psamschryver beschryvende de ghelucksalicheyt der Godsvreesenden, leert
dat Godes segeninge met danckbaerheyt behoort aenghenomen te vverden, beyde
int ghemeyne ende int besonder.
129
De Kercke Godes, verhaelt hare menigfuldige verdruckingen in deser vverelt,
mitsgaders Godes verlossinghen, ende het verderven haerder vyanden.
130
De Prophete verhaelt dat hem de Heer wonderlijcken verlost, als hy hem
aenroept, besluytende daeromme dat hy Gode vastelijck vertrouwen wilt, de
kercke Gods tot het selve vermanende.
131
David getuycht van syne afstervinghe ende ootmoedicheyt, vermanende de
kercke Godes tot het selve.
132
David voerende de verbondtkiste binnen Ierusalem. legt Gode te voren syne
sorgvuldicheyt, gheloftenissen, ende schuldighe plicht: biddende dat Godt in
syne stadt komen vville, ende over het Coninckrijcke, het priesterschap,
ende het gheheele volck synen seghen stralen, verhalende te dien eynde de
beloftenissen syner kercken ghedaen.
133
David looft de broederlijcke gemeynschap der heyligen, afbeeldende haere
geluck met schoone gelijckenissen.
134
David vermaent de gantsche Ghemeynte om Godt te loven, voeghende daer by
syne beloftenissen.
135
De Prophete vermaendt de Ghemeynte om Godt te loven, van vveghen syner
almachticheyt over alle creatueren, ende namentlijck over syne vyanden, maer
in sonderheyt van vveghen syner goedicheyt over syne kercke: t’ Vvelck hy
cierlijck verhooght met de teghenstellinghe der afgoden.
136
David vervveckt de gheloovighen tot dancksegginghe, van vveghen syner
vvonderlijcke goetdadicheyt, hooger majesteyt ende groote vvercken gedaen,
so vvel inde scheppinge als inde beleydinge, ende onderhoudenisse aller
dingen, maer sonderlinghe syner kercken.
137
De Priesteren, Leviten, ende andere die van Ierusalem in Babel vvaren
ghevoert gevveest, sijnde aldaer vermaent om te singhen, verclaren sulcx
niet vvel te mogen doen, maer verherden in haren druck, doch segghen den
Idumeen ende den Babylonien, het uyterste verderven toe.
138
David looft Gods goetheyt ende vvaerheyt aen hem bevvesen, verclarende dat
hem na sijn exempel, de coningen ende volcken sullen prysen, ende ten
laetsten, beveelt hy sick in Godts handt, met een goet vertrouvven, dat syne
ghoetgunsticheyt gheduerich sal vvesen.
139
David bemerckende Godts vvijsheyt inder scheppinge des menschen bevvesen,
besluyt dat Gode niets kan verborghen sijn. Ende dat hy daeromme sonder
gheveynstheyt wilt wandelen als in syner teghenwoordicheyt. Eyndelijck looft
hy Godts voorsichticheyt soo vvel in die goetheyt die hy synen kinderen
doet, als in die oordeelen die hy thoont over die verachters syner
Maiesteyt, ghevende sick God over, om meer beproeft te vverden.
140
David claeght over de boosheyt ende vvreetheyt syner vyanden, ende begheert
hulpe van Godt, met versekertheyt dat hem die niet sal ghevveyghert vvorden.
141
David t’ onrechte besvvaert sijnde, begeirt van God getroost ende met ghedult
ghesterckt te vvesen: Ende seker sijnde dat hy sulcx vercryghen sal: biddet
dat God wrake doe over sijn vyanden.
142
David sijnde in een speloncke van Saul omringhet, bidt God voor syne
behoudenisse, om synen lof inde ghemeynte groot te maken.
143
David aenroepende den Heere in sijn uyterste noot, verclaert syne
onvveerdicheyt, midtsgaders t’ onrecht dat hem gheschiet, ende syne groote
benautheyt: Begeirende derhalven van Gode bevvaert ende ondervvesen te
vvorden ende dat syne vyandent’ondergaen.
144
David prysende die goetheydt die God hem ende alle anderen menschen bevvesen
heeft, bidt dat het synen vyanden qualijck gae, ende hem, ende synen
conincrijcke gheluckelijck, verheffende de salicheydt des volcks Godes.
145
David vervveckende sick selven midtgaders alle creatueren, tot Godes lof,
verhoogt syne groote macht, ende rechtveerdige goedertierenheyt over alle
schepselen.
146
David bemerckende die svvackheyt der menschen leert dat het sekerste is hem
op God te verlaten, prysende hem van vveghen syner sonderlinghe vveldaden,
aen alle god’salighen bevvesen: der scheppinghe, onderhoudenisse ende
beleydinghe aller saecken, midtgaders oock van vvegen synes eevvighen
Coninckrijcx.
147
De Prophete vermaent het volck Godes om synen naem groot te maken, van
vveghen der verlossinghen ende andere vveldaden aen haer bevvesen, ende om
de gestadige gelijcmaticheyt syner wercken ende sijns woorts.
148
David vermaent alle creatueren naemelijck Enghelen, Sonne, Vee, Reghen,
Winden, Berghen, Boomen, ende allerley menschen, datse God loven. Ende
bevvijst Gods heerlijcheyt ende goetheyt over de gemeente.
149
Dit is een vermaninghe tot dancksegginge van vvegen der overvvinninghe die
Godt volghende sijn belofte synen volcke ghegheven heeft.
150
Dit is een vermaninghe om int ghemeyne op allerley instrumenten van
musijcke, Gods heerlijckheyt, macht ende grootdadicheyt te prysen.