Het Boeck der Psalmen
Wt der Hebreïscher spraecke in nederduytschen dichte
op de ghewoonlicke oude wijsen van singen overgeset
doir Philips van Marnix, genaemt van Sint Aldegonde.
Dit is de herziening van Marnix
van St. Aldegondes eerdere berijming uit
1580.
Herkomst van de tekst
De tekst is ontleend uit een druk uit 1591 bij Richard Schilders, ‘Drucker der
Staten s’Landts van Zeelandt’ te Middelburg.
Daarbij heb ik gebruik gemaakt van de digitalisatie onder leiding van Nicoline
van der Sijs; beide zijn
via de
DBNL beschikbaar. De spelling heb ik echter licht aangepast; ook heb ik een
aantal zet- en spelfouten rechtgezet.
Toelichtingen bij de psalmen
1
Desen Psalm is als eenen voirvloer ende inleydinge tot het geheele boeck der
Psalmen: aenwijsende, inden eersten inganck de rechte gelucksalicheyt des
menschen, daerinne gelegen te sijn, dat hy sick vande quade afsonderende, in
de vreese Godes ende betrachtinge zijns worts wandele, met een heerlijcke
tegen-stellinge des ongelucx ende rampsalicheyts der goddeloosen, die op het
eynde altijt qualijck varen ende ten gronde in eewicheyt verderven.
2
Hier worden beschreven de ydele aenslagen der goddeloose Coningen ende
volckeren, tegen het rijcke Davids: als wesende een voirbeelt des rechten
ende eewigen gesalfden Godes Christi Iesu, op wien dit eygentlijcken luyt:
met verclaringe der instellinge, verbreydinge, vasticheyt, ende
dadelijckheyt sijns Conincrijcks, mitgaders de straffe over de
wederstrijdige, welcke worden tot den geloove ende recht berouwen
ernstelijck vermaent, met toesegginge des eewigen verderfs den
wederspannigen, ende der eewiger saligheyt den gehoorsamen.
3
David beclagende de swaerheyt sijner verdruckingen, bevestight sijn gelooue
op de aenmerckinge des goddelijcken aerts ende der ervaringe, dies hy God
voir sijn, ende sijns volcx welvaren biddet.
4
David stellende de gerechtigheyt sijner sake voir, straft sijne vyanden van
onvromicheyt ende ydelheyt, ende vermaentse tot bekeeringe, ende totten
rechten geloove, biddende God dat hy hem met sijn genadigh aenschijn wil
verclaren, als wesende daerin het oprechte goet ende versekertheyt des
menschen gelegen.
5
David aenroepende den Heere, verclaert dat hy overmidts Godes eewige
rechtveirdicheydt ende sijner wederpartijden erge boosheyt, alle genade ende
hulp van hem is verwachtende, ende begeirende dat God hem bestiere ende
sijne wederspannighe vyanden neervelle, op dat sijner gemeynte stof worde
gegeven, om zijnen naem te loven.
6
David in eene uyterste cranckheyt, smakende den toirne Godes over sijne
sonden, aenroept desselven barmhertigheyt, ende bidt om gesontheyt: ende
versekert sijnde van verhoort te worden, beroemt sick over sijne vyanden,
van weghen der ghenade Godes.
7
David zijnde tonrechte beschuldigt ende vervolgt, bidt God om verlossinge,
getuygende zijn geloove ende oprechtigheyt sijns gewissens, ende
versoeckende dat het quaet dwelck de boose hem berocken op hun mach vallen,
sterct sick inden geloove: voirseggende haere aenstaende verderf, daer doir
de Godsalige oorsaeck sullen hebben om God te loven.
8
David verheft de hooge Maiesteyt, de wonderlijcke cracht ende voirsienicheyt
Gods, blijckende bescheydelijck inde besorginge ende behoudenisse der
hulpeloose kinderkens, daer door de goddeloose verachters, die op haer
selven alleen willen staen, te schande gemaeckt worden. Ende comende van
daer, op de gemeyne aenmerckinge des hemels ende der eirden, verwondert sick
over de sonderlinge eere, die God den mensche gedaen heeft mits hebbende hem
tot eenen heere aller schepselen in Christo sijn hooft geschapen ende weder
geboren.
9
David danckt God van wegen der overwinninge die hy verkregen hadde over
sijne vyanden, welcker ydele aenslagen hy beschrijft, vermanende eenen
yegelijcken dieshalven God te loven, ende biddet voir den toecomenden tijt.
10
De Gemeynte beclagende dat sy van Godes hulpe begeven is, ende van den
boosen verdruckt, verhaelt met een levendige afbeeldinge, den opgeblasen
hoomoet, het pocchen ende snorcken, het quaet-spreken, vloecken, boose
perten, schalcke rancken opde lagen der godloosen, mitgaders de
verduldigheyt der vromen: Biddende God, dat hy op sijne eere acht nemende,
ende sick der sijnen ontfermende, de goddeloose wil nedervellen, ende de
godsalige verlossen.
11
David verdreven ende swaerlick vervolgt sijnde, beclaegt sick over sijner
vyanden wreetheyt, hun voirseggende de vernielinge van haere raetslagen.
Ende thoont dat God als een Richter eenen yegelijcken kent, ondersoeckt,
ende ten laetsten rechtveirdelijck oirdeelen sal.
12
David sijnde onderdruckt met valsche beschuldingen, aenroept de hulpe Godes,
ende sterckt sijn geloove met sijne geloftenisse, biddende om verlossinge.
13
David clagende vande lange uytstellinge der goddelijcker hulpe, van sijne
swackheyt, ende vander vyanden moetwillicheyt, bidt God dat hy behouden mach
worden, ende sijne vyanden beschaemt, tot grootmakinge des naems des Heeren.
14
David wijst aen, de natuerlijcke verdorventheyt ende godloosheyt aller
menschen, daer doir sy so verre gedreven worden, dat sy Godes voorsienigheyt
derren versaecken, ende steunende op des Heeren woirt ende gelofte, segt toe
de verlossinge ende blyschap den godsaligen mits Gods barmhertigheyt.
15
David leert de oprechte merckteeckenen, daer wtmen de lidtmaten der kercken
mach bekennen, namelick wt de vromicheyt ende oprechtigheyt haers levens
ende waerheyt haerder woorden, ende dat God den selven de hemelsche
erffenisse bereydet heeft.
16
David biddet God, om hulpe, van wegen sijner enckele barmherticheyt, ende
verclaert eenen grouwel te hebben, van alle afgoderye, ende te willen Gode
alleen aenhangen: wiens goetgunsticheyt ende weldaden hy verhaelt, als dat
hy insonderheyt hem heeft wedergeboren tot een vaste hope des eewigen levens
ende der verrijsenisse, wt cracht der verrijsenisse Christi: inden welcken
alle godsaligen oock opstaen ende Godes aengesicht in eewicheyt schouwen
sullen.
17
David sijnde van sijnen vyanden verdruckt, oorkondt sijne onschult ende
gerechtige sake, mitsgaders sijne eenvoudigheyt: betrouwende op Godes
barmherticheyt: ende bidt dat hy mach bewaert worden, ende sijne vyanden
beschaemt: op dat sy te rechte vernemen, hoe wanckelbaer haere goederen
sijn, daer sy haer op verlaten: ende dat hy der getrouwicheyt des Heeren
gewaer worde.
18
David verhoogt hier de genade ende oneyndelijcke macht Godes, doir dewelcke
hy de overhandt over sijne vyanden gecregen heeft, mitgaders het vredelijck
besit sijns Coninckrijcx: waerinne hy inden prophetischen geest, aenwijst
het rijcke Christi: voirseggende de beroepinge der Heydenen, onder de
gehoorsaemheyt desselfs ende versekerende alle geloovigen wt sijn eygen
voirbeelt, dat Christus spijt alle de macht sijner vyanden, in eewicheyt sal
heerschende blijven, doir de onbegrijpelijcke groote macht des Vaders.
19
David verhaelt die openbare getuygenissen der grootheyt ende eerlickheyt
Godes, die alsins blijcken, inde scheppinge ende wonderbaere ordeninge der
Hemelsche ende aertsche creatueren, maer insonderheyt in sijn heylig woirt
daer alle volmaeckte wijsheyt in gelegen is, bidt God dat hy hem sijne
sonden vergeve, ende brenge tot heyligheyt des Geestes, op dat hy hem mach
aengenaem ende liefgetal wesen.
20
De Gemeynte biddet voir haers Conincks welvaren, ende climmende van den
voirbeelde sijns persoons op de aenmerckinge des rechten afgebeelden Conincx
Christi, versekert haer van alle geluck ende voorspoet, midts de liefde die
God den Vader hem is toedragende, ende dieshalven roemt sick op hem, ende
beveelt hem haer saecke.
21
De Gemeynte dancket God, voir de overwinninge ende voirspoedicheyt, die hy
haren Coninck genadelick verleent heeft: ende inden voirbeelde sijns
persoons, aenmerckende den afgebeelden geestelicken Coninck Iesum Christum,
beschrijft de groote liefde die den Vader hem toegedragen heeft; ende de
heerlicke genade ende segeninge, daermede hy sijn Coninckrijck verciert
heeft, toeseggende sijnen vyanden het eewich verderf.
22
Dit is een seer heerlicke prophecie van Christo, inden persoone Davids
afgebeeldet: wiens vernederinge sware lijden, ende uyterste benautheyt seer
treffelick wort beschreven: uyt de welcke, hy, God aenroepende, verhoort
ende verlost wort, ende doir de heerlicke overwinninge, met het ampt des
hoogen Priesterdoms ende des eewigen alomstreckenden Coninckrijcks, tot
sijner gemeynten nut ende orboir, begiftiget.
23
David bekennende God voir sijnen Herder, ende sick selven voir een schaep
Godes, roemt de gelucksaligheyt der genen die sick van God laten regeren:
Ende versekert sick voir den toecomenden tijt, van s’Heeren goetgunstigheyt
ende genade in Christo, welcke is den rechten Tempel ende huys Godes, door
wien dese genaede op hem is afvloyende.
24
David hebbende de heerschinge Godes over alle schepselen uytgelegt, vermelt
sijne sonderlinge regeringe over syne gemeynte: welcker onvervalschte
waerteeckenen hy oock aenwijst: ende onder het voirbeelt der verbondtkiste,
vermaentse om Christum haeren Coninck eerbiedichlick te ontfangen.
25
David sijnde swaerlijck verdruckt van sijne vyanden, bidt God dat hy hem wil
onderwijsen, ende sijne sonden (oorsake sijns ongelucx) vergeven: hy sterckt
sick selven inden geloove ende hope van alsodanige genaede, mits Godes
getrouwe barmhertigheyt: Ende biddet ten laetsten om verlossinge voir hem
ende voir de gantze gemeynte.
26
David sijnde van sijne vyanden vervolget, neemt sijnen toevlucht tot God den
Richter: bewijst sijne oprechticheyt ende onschult. Ende biddet dieshalven
om verlost te worden van sijne verdruckinge, ende om der godloosen nakende
straffe te ontgaen, op dat hy des Heeren naem inden Tempel, den voirbeelde
Christi, mach loven.
27
David nemende God tot sijne hulpe tegen alle aenvechtingen, stichtet sijn
vertrouwen op sijne genade: De welcke hy inden tempel (als wesende een
voirbeelt Christi) getuygt altijt te willen soecken. Ende bouwende daerop
den gront sijner gebeden ende sijns vertrouwens: sterckt ende vermaent sick
selven ende de gantze Gemeynte tot stantvasticheyt ende volherdinge in allen
wederstoot.
28
David sijnde in benautheyt, roept den Heere aen om genade welcke hy inden
Tempel (wesende des Heeren Christi voirbeeldt) is aensoeckende, tegen sijne
hypocritissche ende godloose vyanden. Ende sterckende sick inden gelooue
wenschet den volcke, inden gesalfden Coninck (oock een voirbeelt Christi
wesende) allen voirspoet ende segen.
29
David vermaent de godsalige tot Godes lof, so wel om sijner wonderwercken
wille in welcke alle (doch insonderheyt in den donder) blijckt sijne
schrickelijcke hooge Maiesteyt, als ten opsiene sijner genade, die hy aen
sijne gemeynte mits sijn heylig woirts, is bewijsende.
30
David sijnde als uyt den doot verlost, dancket God voir sijne oneyndelijcke
genade, die de straffe onser sonden verre te boven gaet, verhalende sijne
vorige verslagentheyt, om hemselven ende eenen yegelijcken tot Godes lofsang
te verwecken.
31
David sijnde in een uytnemende groote gevaerlickheyt, maelt het cruys ende
de smerten der geloovigen seer aerdich af, ende keerende hem in sijne
uyterste benautheyt tot God, wort gesterckt in een vast vertrouwen: wenschet
den godloosen ongeluck: ende als hebbende sijnen wensch verworuen, loift God
voir sijne weldaden, ende vermaent de godsaligen tot des HEEREN liefde, ende
tot een vast ende ongetwijffelt gelooue.
32
David verclaert den rechten grondt der saligheyt der menschen, gelegen te
sijn inde vergevinge der sonden: ende bewijst het middel om daer toe te
geraken, naementlijck eene vrymoedige belijdenisse der sonden: mits
vermanende eenen yegelijcken de castijdingen des Heeren te wenden tot sijne
onderrichtinge, ende het eynde van dien aen te sien, waerdoir de godsalige
oorsaecke hebben van vreugde.
33
Vermaninge tot den lof des Heeren, van wegen syner wonderbare wercken inde
scheppinge ende bestieringe der werelt, maer insonderheyt der menschen, ende
bovenal, van wegen sijner besorgsaemheyt ende goetgunstigheyt, over de
geloovigen, met bede dat hy in de selve wil volstadigen.
34
David sijnde van een dootlijcke gevaerlijckheyt wonderbaerlijck verlost
vermaent alle geloovigen, nae sijn voirschrift, God te loven ende op hem te
vertrouwen. Leerende dat het rechte middel van wel salich te wesen, is God
te vreesen, welcke alle dingen bestierende, de goddeloosen verdelget, ende
de godsaligen bewaert.
35
David aenroept de getrouwe gerechtigheyt Godes tot sijner verlossinge, ende
sijner goddeloose vyanden onderganck, beschrijvende haere geveynsde
huychelerije, ende biddende God dat hy hem voir haere valsche listicheden
bewaere (welcken hy neemt tot getuyge van haere argheyt ende van sijne
onschult) tot des Heeren lof ende stichtinge der gemeynten.
36
David beclaegt de uytnemende groote boosheyt der godloosen, verwonderende
sick dies te meer over de grondeloose wijsheyt ende goedertierenheyt Godes
die in eene alsodanige verwerringe, sick wonderlijck laet blijcken uyt de
beleydinge aller schepselen, maer insonderheyt sijner gemeynte, voir wiens
voirspoet hy den Heere biddet, mitgaders voir het verderf der goddeloosen.
37
David afmanende de godsalige van het benijden der goddeloosen, tot een vast
vertrouwen op God, legt der beyden stant ende gelegentheyt seer heerlijck
uyt, bethoonende dat doir Godes wonderlijcke voirsienicheyt (die alle dingen
in deser weirelt bestiert), de godloose ten eynde geheel vergaen sullen,
ende de geloovige in eewicheyt salich worden, welcke hy ondertusschen
vermaent, het boose te mijden, ende het goede aen te slaen, met een vaste
steuninge op de sekere beloftenissen Godes.
38
David sijnde in eenen swaren last ende iammer geraect, ende smakende den
toirne Godes over sijne sonden, belijdt ende beclaegt sijne ellende,
veroorsaeckt uyt sijne misdaden, biddet om der selver vergevinge ende om
genade ende hulpe, leggende Gode voir, de ontrouwicheyt sijner vrienden ende
wreetheyt sijner vyanden.
39
David hebbende sijn voirnemen verclaert, als dat hy wilde in gedult ende
vromigheyt sijn leven toebrengen, bekent dat hy aengevochten sijnde (midts
den voirspoet der goddeloosen) ende met ongeluck overvallen, heeft vanden
wegh afgedwaelt, ende is seer ontsettet geworden. Doch hernemende hem
selven, biddet God om vergevinge sijner sonden, ende om genade in sijn
lijden.
40
David in den persoone Christi Iesu, loift God van wegen sijner wonderbare
verlossinge, mitgaders der algemeyner voirsienicheyt over tmenschelijck
geslachte, ende hebbende den rechten Godsdienst aengewesen, begeeft hem
gewillicklijck inde volcomene gehoorsaemheyt des vaders, ende bidt voir de
behoedenisse der uytvercorene, ende onderganck der goddeloosen.
41
David sijnde inde uyterste benoutheyt, prijset voir welsalig die medelijden
hebben metten bedruckten: beclaegt inden geest der prophecijen, als voerende
dat beelt Christi, dat hy van velen, maer sonderlinge van geveynsde vrienden
qualijck is onthaelt geweest, wijsende Iudas den verrader aen: biddet om
verlossinge der geloovigen, op dat God gepresen worde.
42
David sijnde uyt Godes gemeynte gebannen, beclaegt sijn afwesen van des
Heeren dienst, de godslasteringen sijner vyanden, ende de swackheyt sijns
gemoets, doch evenwel verweckt hem selven tot een vaste hope ende vertrouwen
op des Heeren genade,
43
David benaut sijnde van sijne vyanden, biddet om verlossinge: Op dat hy God
mach loven in sijne vergaderingen, ende troost sick op Godes genade.
44
De gemeynte beklaegt seer swaerlijck haer verdruckinge, stelt Gode voor
oogen, het exempel der voirvaderen, het verbondt des Heeren met hun gemaect,
ende den yver Gods tot grootmakinge sijns naems, Ende steunende op haer
goetgewissen, verclaert te lijden voir den name Gods, biddende ten laetsten
om verlossinge.
45
Een uytnemende heerlijcke prophetije, op de wijse van een bruylofts liedt
gemaeckt, aengaende de schoonheyt, macht, cierlijckheyt ende Conincklijcke
Maiesteyt Christi Iesu, des eenigen Conincx, bruydegoms ende Overhoofts der
Gemeynte, mitgaders oock de uytnemende schoonheyt der algemeyne kercke
Godes, ende haer houwelijck met Christo, van wien alle genaden ende gaven
seer rijckelijck over haer sijn afvloeyende, met welcke alle geloovigen
verciert worden, tot des Heeren loff ende grootmakinge.
46
Een dancksegginge voir die hulpe die God sijner gemeynte bewesen heeft, met
een vermaninge tot een vast vertrouwen op God, steunende op sijne wonderbare
regeringe ende sonderlinge wercken, in de welcke hy sijne eerlijckheyt over
het gantze eirdtrijck bewijset.
47
De gemeynte des Heeren, vermaent alle volckeren om God te kennen, ende
Christum te ontfangen in het voirbeelt der verbontkist, ende beschrijft syn
alomstreckende Coninckrijck, ende de beroepinge aller Heydenen.
48
Een dancksegginge van dat God sijne kercke ende de stadt van Ierusalem
verlost heeft, met versterckinge des geloofs der godsaligen voir den
toecomenden tijt, ende beschrijvinge der sterckte van Sion, welcke is een
afbeeldinge der gemeynte des Heeren.
49
De Prophete hebbende alle godsalige vermaent tot gehoor ende betrachtinge
vande rechte wijsheyt, leertse niet te vertrouwen op den rijckdom, oft op
aerdtsche dingen die verganckelick syn, ende den godloosen oock gemeyn,
vvelcker eewigen onderganck hy aenwijst, midsgaders de verrysenisse ende het
eewige leven der geloouigen die op God vertrouwen.
50
De Prophete loift God van Sion, seer hoogelijck, van wegen sijner Maiesteyt,
eerlickheyt, wercken ende woirt, straft de geveynsde huychelaers in Godes
naem, van dat sy de rechte Godsalicheyt stellen in uytwendige ceremonien:
wijst den rechten godsdienst aen, ende dreygt de godloose van teewich
verderf, so sy haer niet en beteren.
51
David sijnde vanden Prophete gewaerschout, keert sick tot God met dit
vierich gebet, bekennende sijne sonde ende aengeborene verdoruentheyt,
mitgaders sijne leelicke ondanckbaerheyt: biddet om genade ende vernieuwinge
des Geestes, op dat hy sick begeve tot alle heylicheyt, ende tot des Heeren
lof, ende oock ander luyden onderrichtinge, biedende het rechte offer van
een gebroken herte tot stichtinge der gemeynte, voir der welcker salicheyt
ende voirspoet hy oock bidt, met gelofte van dancksegginge.
52
David straft den hoomoet van Doeg, die hem daer inne beroemde, dat hy des
Heeren offerpriesters hadde verraden, 1.Sam. 22. hy hout hem Godes gerichte
ende straffe voir: mitswelcke de Godsalige sullen verblijt werden, ende
sonderlinge getroost, om God den Heere te louen.
53
David beclaegt de wonderbaerlijcke verdorventheyt der menschen, die so verre
comen, dat sy Godes voirsienicheydt verloochenen, ende bidt voir de
salicheyt ende voirspoet der gemeynte.
54
David sijnde vande Ziphienen verraden, biddet om verlossinge ende om het
verderf der godloosen, met een vast vertrouwen van verhoort te worden, ende
voirnemen van God dieshalven te loven.
55
David in dit gebet, beclaegt seer hoogelijck de wreetheyt zijner vyanden,
ende de boose aenslagen, van sijne geveynsde vrienden, biddende God om
verlossinge, ende om sijner vyanden verderf, opdat de godsaligen na sijn
voirschrift, leeren op God vertrouwen.
56
David synde inder Philisteen handen gecomen, doir het sware vervolgen Sauls
biddet God om verlossinge, houdende hem sijne onschult ende vromicheyt voir,
ende loift hem van wegen syner gedane beloftenissen, welcker voldadicheyt,
hy segt, met een vast vertrouwen te willen verwachten.
57
David vluchtende voir Saul, bidt God om genade ende verlossinge van sijne
vyanden, stellende hem hare wreetheyt ende argheyt voir: met een vast
vertrouwen, dat de selve op haeren eygen kop noch vallen sal, op dat Godes
gerichten haren voortganck hebbende, sijnen naem daervan mach werden
gepresen.
58
David straft de Hovelingen ende Richters, van wegen haerder ongerechticheyt,
argheyt ende hartneckicheyt, dies hy hun inden geest der prophetijen de
swaere straffen des Heeren wenschet, ende verhoogt de vreugde ende het
welvaren der Godsaligen, tot Godes lof ende eere.
59
David belegert sijnde van Saul, in uyterste benautheyt, roept tot God om
verlossinge, hem stellende voir, aen deener syden, de rechtveirdicheyt
sijner gerichten, ende aen dandere, de boosheyt sijner vyanden, welcke hy
oock (door den geest Godes gedreven sijnde, ende voerende het beeldt Christi
Iesu,) hoochelijck vervloeckt: tot prijs ende eer Godes, dien hy verclaert
eewelijck te sullen loven.
60
David hebbende de Idumeen geslagen, legt den Heere voir, de vorige ellenden
ende commer des volcks, vermanende het heyrtocht, op God ende op sijne
beloftenissen te vertrouwen.
61
David bidt den Heer om verlossinge, met een vast vertrouwen dat hy mits de
genade des Heeren verhoort sal worden, ende onder de af beeldinge sijns
rijcks, voirseyt den voirspoet des eewigen Coninckrijcx Christi Iesu, daer
voir hy biddet ende beloift danckbaer te wesen.
62
David danckt God over de gerustigheyt syns gewissens, daer mede de Heere hem
stercket tegen alle aenvechtinge sijner vyanden, vermanende eenen
yegelijcken op God te vertrouwen ende niet op het tijtlijcke goet, mits
inden mensche anders niet dan ydelheyt en steeckt.
63
David dwalende inder woestijne, ende synde ten alleruytersten benauwet, en
beklaegt anders niet, dan dat hy uyt den Tempel ende van de uytwendige
oeffeningen der godsalichyt gebannen is, welcke hy (tot groote schande
dergenen die alsodanige genade overvloedig hebbende cleyn achten) hooglijck
verheft: Maer even wel vertroost sick op Godes goetgunstigheyt ende op syne
onschult, mits welcke hy sick versekert, dat God sijne vyanden (die van
sulcx oorsake sijn) noch swaerlijck straffen sal.
64
David aenroepende God om hulpe ende troost, beclaegt sick van syner vyanden
overdadige wreetheyt, ende sterckende sick selven, inden geloove, voirsegt
het verderven der goddeloosen ende de vrede ende voirspoet der godsaligen.
65
David lovet God, eerst van wegen der geestelijcke gaven die hy syner
gemeynte in Christo uytstort, inden welcken als den rechten tempel Godes, de
gebeden verhoort, de sonden vergeven, ende alle genaden overvloedelijck
verleent worden. Ende daerna om den tijtlicken segen ende weldaden die hy
allen menschen int gemeene, so inde wereltlicke regeringe als inde
overvloedicheyt der lichamelijcke nootdrufticheden mededeylt.
66
De Prophete vermaent eenen yegelijcken tot Godes lof, van wegen sijner
wonderbare wercken, die alomme blijcken in der weirelt regieringe, maer
insonderheyt inde verlossinge syner Gemeynte, uyt allerley verdruckingen
daer hyse mede beproeft. Ende ten laetsten, stichtet den lof Godes by syn
eygen exempel.
67
De Gemeynte bidt dat het rijcke Godes in Christo over al verstercket werde
onder de Heydenen, ende met allen geestelijcken ende lichaemelijcken segen
verciert, welgedijen mach.
68
David stellende voir oogen, de heerlijcke macht Godes, vermaent de godsalige
tot sijnen lof, verhalende de wonderlijcke verlossinge ende verkiesinge
haerer voirvaderen, met eene prophetische verclaringe der geestelijcker
cracht Christi Iesu, mits welcke hy verrijsen sal, ten hemelwaert opclimmen
ende over alle sijne vyanden heerschen: ende dat doir sijne cracht de
beloftenissen Godes worden volvoeret, mitsgaders sijne gerichten over sijne
vyanden, op dat wy op hem alleene vertrouwende, Gode allen lof ende prijs
geven.
69
David voerende het voirbeelt Christi Iesu, verhaelt de uyterste benautheyt
daerinne hy doir syner vyanden wreetheyt gebracht is geweest, welcke hem
vervolgden, om den yver die hy hadde tot Gods eere, ende synde doir den
heyligen geest gedreven, vervloecktse seer grouwelijck, biddende dat God
recht over hun doe, ende straffese seer scherpelijcken, alleen op dat syne
goddelicke eere alomme werde verbreydet.
70
David bidt God om syne verlossinge, ende om het verderf der godloosen, hem
steunende op des Heeren beloften.
71
De Prophete verclarende sijn vertrouwen op God, biddet om verlost te worden,
van sijne vyanden, sick beclagende over haere boosheyt, ende steunende op
Godes goetgunsticheyt, welcke hy so menichmael versocht heeft: versekert
sick voir den toecommenden tijt, ende beloift God dieshalven te dancken.
72
David synde inden uytersten ouderdom, biddet God voir het Coninckrijcke
Salomonis, onder wiens voirbeelt hy het Coninckrijcke Iesu Christi, in den
geest der prophecyen beschrijft, desselfs verbreydinge, gerechticheyt,
voirspoedicheyt ende eewicheyt verclarende.
73
De Prophete beschrijft de sware aenvechtinge, die de geloovigen hebben van
wegen des gelucks ende voirspoets der goddeloosen, mitgaders den middel
diemen houden moet, om in alsodanige swaericheyt sick te voegen, mids
bekennende den ydelen ende onsekeren voirspoet, ja het seker verderf, der
selver godloosen, ende de oprechte gelucksalicheyt der godsaligen, bevelende
sick ganschelijck in Godes handen.
74
De kercke Godes gantschelijck verwoest wesende, beclaegt haere sware
verdruckinge, voirhoudende de boose moetwillicheyt haerer vyanden, de
grouwelijckeyt haerer lasteringen, de vasticheydt des verbonts Godes, ende
de heerlijckheyt sijner wercken: dies sy God biddet om behoudenisse, om
sijns naems eere ende der vyanden beschaemtheyt.
75
David danckt God voir het Coninckrijcke, dat hy hem verleent: verclarende
dat hy in gerechticheyt wilt regeren, vereerende de vrome ende straffende de
boose, die hy ernstelijck vermaent haer niet te verheffen, dewijle alle
hoocheyt van God is hercomende, die alle dingen nae sijnen wille regeert,
ende de godloosen straffet.
76
De Prophete prijst God van wegen sijner tegenwoirdicheyt ende wonderdaden
inde verlossinge syns volcx, toont de cracht synes torens, daertegen
stellende de nieticheyt des menschelicken torens, ende vermaent eenen
yegelijcken om hem aen te bidden ende te loven.
77
In desen Psalm word de aenvechtinge des geloovigen mensches, so wanneer hy
de gunstige tegenwoirdigheyt Godes niet gewaer en wort, levendig afgemaelt,
mitgaders den sieg ende overhandt des geestes, die sick inden geloove doir
aenmerckinge der beloftenissen ende der voirgaende wercken Godes stercket.
78
De Prophete vermanende het volck Israels om God te loven, stelt hun de
leeringe sijns woirts ende syner wercken voir oogen, verclarende Godes
vaderlijcke liefde ende wonderbare lanckmoedicheyt, doir de welcke hy
gestreden heeft tegen de ondanckbaerheyt des volcks (eens van hem verkoren)
ende synen dienst in Ierusalem opgerichtet, mitgaders het Coninckrijcke
Davids doir het welcke het eewige Coninckrijcke Christi wort afgebeeldet.
79
De gemeynte Godes beclaegt sick over de uyterste wreetheyt haerer vyanden,
daer doir de stadt van Ierusalem ende den Tempel verwoestet syn geworden,
ende biddet den Heere dat hem gelieve, mits vergetende haere sonden, over
haer genadich te wesen, de vyanden te straffen, ende de godsaligen te
verlossen, tot sijns naems eer ende prijs.
80
De gemeynte Godes synde verstroyt in ballingschap, bidt God dat hy om syns
naems wille ende tot volvoeringe syns ampts, haer genadich sy, ende
vergelijckende de vorige menichfuldige weldaden aen hun van God bewesen, met
de tegenwoirdige bedrucktheyt, bidt om verlossinge tot syns naems eere.
81
De Prophete vermaent eenen yegelijcken, God in alle manieren te loven,
verhalende syne groote wonderdaden, inden uyttocht uyt Egypten, ende andere
syne weldaden, met de welcke hy als gestreden heeft tegen des volcx
ondanckbaerheyt.
82
De Prophete leert dat God over alle gerichten sit, straft de boose Richters
ende Overheden ende waerschoutse dat sy menschen wesende, sullen voir Godes
gerichte moeten verschijnen die een yegelijck rechtveirdelijck vergelden sal
83
De gemeynte claecht seer swaerlijck, over de verbondtenissen ende
raetslagingen der godloosen, tot geheele uytroedinge der godsaligen:
Biddende dat God met hun wil handelen also hy voirtijts met den volcken
gedaen heeft, die tegen het volck van Israel streden.
84
De Prophete beclaeght sijne ellende, van dat hy by de vergaderinge der
geloovigen niet wesen en mach, verclarende de deugt ende weldaet die daer
inne gelegen is, ende het groote verlangen dat hy daer toe heeft: Ende
biddende den Heere dat hy hem daer wil wederbrengen, ende aldaer altijt
bewaren, stelt hem voir oogen syne loutere genade ende goetgunstigheyt in
Christo den gesalfden, (wiens voirbeeldt hy voerde,) gegrondfestet.
85
De Prophete stellende Gode voir, het exempel vande vorige verlossinge, bidt
hem dat hy syne gemeynte noch voorder wil verlossen, ende verweckende sick
selven totten ghehoore des woirts Gods, vertroost de godsaligen, vanwegen,
soo, der nakende verlossinge nae den vleesche, als der eewige, die doir
Christum inden geest geschieden sal.
86
David aenroept den Heere in syne verdruckinge, bekennende syne swackheyt,
ende de macht ende goedertierentheyt des Heeren, begeirende van hem geholpen
ende tot sijns woirts gehoorsaemheyt gebrocht te worden van wegen syner
genade ende eerlickheyt, op dat hy getroost ende syne vyanden beschaemt
mogen worden.
87
De Prophete beschrijft inden Geest der Prophecyen de eerlickheyt der
gemeynte Godes, spruytende uyt sijne enckele genade ende goetgunsticheyt,
ende haere verbreydinge over alle Heydenen doir de comste Christi.
88
De Prophete stellende voir oogen de sware aenvechtingen die hy geleden
heeft, geeft allen geloovigen een voirschrift, hoe sy sick in haeren druck
tot God sullen keeren, ende van hem troost verwachten.
89
De Prophete loift Godes goetdadicheyt, getrouwicheyt ende stercke macht,
blijckende eerst in sijne schepselen, maer sonderlinge in sijne kercke,
welcker hoogweirdicheyt, bestaende uyt Godes genade ende bystandt, hy
voiroogen stelt, ende verhalende het verbondt ende de beloftenissen Godes,
beklaegt sick over de sware verdruckingen, die der gemeynte wedervaren sijn,
biddende om verlossinge, ende lovende den name des Heeren.
90
Moses lovende de genade Godes, mits syne groote cracht ende eewige
voirsienicheyt, beschrijft de swackheyt ende ellende des menschelijcken
levens, overmits de sonde, Biddende God dat hy ons de selve te recht leere
kennen, op dat wy wandelende in syne vreese doir hem vervreuget worden.
91
De Prophete stellende sijn vertrouwen, dwelck hy op God gehadt heeft, tot
een voirschrift allen godsaligen: verhaelt de groote weldaden, die de gene
ontfangen, die haer gantselijck op den Heere verlaten, belovende hun alle
voirspoet ende geluck, ende ten laetsten de eewige salicheit.
92
De Gemeynte vermaent eenen yegelijcken om God te loven, van wegen syner
voirsienicheyt ende rechtveirdicheyt: verclaert den snellen onderganck der
boosen, ende den eewigen welstandt der godsaligen, die doir synen geest sijn
wedergeboren.
93
De Prophete verheft hier de eewige cracht Godes, in het Coninckrijcke
Christi doir de welcke hy syne gemeynte tegen alle tgewelt der werelt
beschermet, ten eynde dat hyse in eewicheyt heylichmake.
94
De Prophete bidt God dat hy wrake doe over de godloosen ende namelijck over
de geveynsde hypocriten, die onder den deckmantel der kercke Godes, de
alderwreetste sijn: Beschrijft hare boosheyt ende Godslasteringen, straftse
van dwaesheyt, wijsende hun Godes voirsienicheyt inde scheppinge ende
regeringe der werelt aen, ende troost de vromen van wegen der hulpe ende der
beloftenissen des Heeren.
95
De geloovige worden vermaent tot den lof, dienst ende gehoorsaemheyt Godes
van wegen syns verbonts met hun ghemackt, ende wort hun het exempel harer
voirvaderen tot onderwijsinge voirgestelt.
96
Alle volcken worden in desen Psalm beroepen om God te prijsen, soo van wegen
der scheppinge ende beleydinge aller dingen, als insonderheyt van wegen syns
eewigen Coninckrijcx, twelck daer nae inden persoone Christi is geopenbaert
geworden, doir den welcken de gantze werelt tot eenicheyt ende tot
gehoorsaemheyt des geloofs moeste gebracht werden.
97
De Prophete vermaent eenen yegelijcken tot lof der heerlickheyt ende
Majesteyt Godes, die in het Coninckrijcke Christi sal verschjinen, doir het
welcke alle afgodendiensten nedergeworpen wesende, de geloovige sullen sick
in God alleene roemen ende verheugen.
98
De Prophete vermaent alle schepselen God te loven van wegen der cracht die
hy an Christo soude laten blijcken tot salicheyt ende behoedenisse sijner
gemeynte, welcke so van den Ioden als van alle andere volcken soude werden
vergadert.
99
Vermaninge om hoogelijck te loven de macht, rechtveirdigheyt ende
goedertierenheyt des Heeren, die hy aen tvolck van Israel bewesen heeft,
ende soude met het Coninckrijcke Christi over allerley volckeren verbreydet
worden.
100
In desen Psalm wort de Gemeynte vermaent om God te loven van wegen syner
genadiger verkiesinge, beroepinge ende goetdadicheyt.
101
David sijnde Coninck gemaeckt, geloift Gode dat hy het ampt eens godsaligen
Overheyts recht bedienen sal: twelck is oprechtelijck te leven, de boose
scherpelijck te straffen, ende de vrome te eeren ende te verheffen.
102
De gemeynte beclagende sick hoogelijck vande uyterste benautheyt ende
verdruckinge daer sy inne is, biddet God, day hyse nae sijne ghewoinelijcke
goedertierenheyt ende getrouwicheyt wil wederoprichten, ia oock het rijcke
Godes heerlijcker maken dan het te voren was: sterckende hare vertrouwen op
de eewige oneyndelijcke macht, des Heeren.
103
David verweckende sick selven om God te louen, verhaelt sijne genade ende
barmherticheyt over sijnen persoon, ende oock over de geheele gemeynte,
welcke hy beyde in syn woirt ende in syne wercken is bewijsende, vermanende
dies halven alle creatueren in hemel ende op eirden om God met hem te
prijsen.
104
De Prophete verweckende sick selven tot den lofsanck Godes, maeckt een
uytnemende schoon verhael, van syne groote macht, hoocheyt ende wijsheyt,
blijckende so in de scheppinge als in de regeringe ende gestadige
onderhoudinge van alle dingen, met een vervloeckinge vande ondankbaerheyt
der goddeloosen.
105
De Prophete vermaent de Gemeynte Godes, hem te loven van wegen der
sonderlinge genaden aen haer bewesen, van aen den tijt des verbonts met
Abraham gemaeckt, welcke hy ordentlijck verhaelt: besluytende datmen van
alles goets, der onverdiende beloftenisse Godes behoort danck te weten, ende
de selue met onderdanige dienstbaerheyt te aenveirden.
106
De gemeynte porrende eenen yegelijcken, om God te loven, bekent dat de
menschelijcke swackheyt niet alleen onbequaem sy, om hem ten vollen te
prijsen, maer oock syner eerlickheyt, overmits haer gestadich sondigen,
nadeelich. Belijdende dieshalven hare sonden: stelt voir oogen de exempelen
der voirvaderen, den welcken God hare trowloosheyt telckens uyt cracht synes
verbondts genadelick vergeven heeft. Biddet om behoudenisse, haer sterckende
inden geloove mits syne barmherticheyt ende genade, gevende Gode prys ende
eere.
107
In desen Psalm wort Gods genade ende goedertierenheyt gepresen uyt de
ervarentheyt der ballingen, der dwalenden in vremde landen, der gevangenen,
der crancken, der zeevarenden, ende voorts van wegen aller veranderingen die
elcken lande ende persoone doir Gods voirsienicheyt overcomen. Ende wort een
yegelijck geporret om hem te loven in syne wonderbare regeringe, met
verwonderinge der blintheyt der menschen, die sulcke wercken Godes niet en
bevroeden.
108
David verweckt sick selven tot lofsanck des Heeren, sick vertrouwende op
zijne goetgunsticheyt, als dat hy over zyne vyanden de overhandt hebben sal,
ende gestadich stoffe om sick inden Heere te roemen.
109
David synde t’onrechte bedragen by den Coninck ende met lasteringen
beswaert, klaegt Gode heftelijck synen noot, wenschende doir eenen
sonderlingen yver des heyligen Geestes (als voirdraegende dat beelt Christi)
den verstockeden lasteraers ende haeren geslachte alle rampspoet ende
ongeluck: ende biddet God om syne behoudenisse, tot desselven lof ende
prijs, belovende danckbaer te wesen.
110
David Propheteert in desen heerlicken Psalm (welck is een kort begrijp des
ganschen Evangeliums) vande beroepinge IESV CHRISTI warachtigen Gods ende
warachtigen mensches, tot het geestelicke Coninckrik zyner Gemeynte, ende
tot het eewige Priestersampt. Daer nae stelt hy voir oogen de geweldige
overwinninge zyner vyanden, mitgaders zijnen heerlicken triumph over haer.
111
De Prophete vermaent alle geloovigen na sijn exempel God te loven,
verhalende de heerlijckheyt sijner wercken, insonderheyt in de verlossinge
sijner gemeynte: ende stellende voir, den schuldigen plicht der menschen,
vermaentse tot gediensticheyt ende grootmakinge syns naems.
112
In desen Psalm worden de Godsalige vermaent God te loven, uyt dien dat hy
uyt enckel genade voirspoedich ende welsalich maeckt, de gene die hem
vreesen, ende doet de godloose vergaen.
113
De Prophete verweckt alle menschen om God te loven, die sijne heerlickheyt
blycken laet inde beleidinge ende regeringe aller dingen, nae sijne
voirsienicheyt, ende de ellendige ende de ootmoedige altijt by staet,
114
De Prophete beschrijft de wonderlijcke macht ende heerlickheyt Godes, inde
verlossinge syns volcx uyt Egipten lande, welcke hy bewijst uyt de groote
verslegentheyt der creaturen in syne aencomste, ende vermaent de selve
creaturen om Gode alle macht prys ende eerlickheyt toe te schryven.
115
De Ghemeynte bidt God dat hyse bewaren wil om zijns naems eer: ende de
afgodendienaers verderven: aenwijsende de groote ydelheyt des
afgodendiensts, ende vermaent eenen yegelicken tot den gelooue, voegende
haer de geloftenissen Godes toe, ende stellende sick om God in desen leven
altijt te prijsen.
116
David sijnde van God uyt grooter benautheyt verlosset, verclaert syne liefde
tot God, vanwegen der ontfangene weldaden, verhaelt syne verledene
gevaerlickheden, gelooue ende swackheyt, ende prijst Godes heyl ende
verlossinge seer hoogelijck, biddende om voortaen behouden te worden om God
daer voir te mogen prysen.
117
In desen Psalm werden alle volcken ende Heydenen beroepen, om de goedichheyt
ende getrouwicheyt Godes des Heeren te loven. Ende js eene uytdruckelicke
prophecie der beroepinge der Heydenen onder t’Coninckrijcke Christi.
118
David verweckt de Gemeynte Gods tot grootmakinge zijns lofs, hoochroemende
syne menichvuldige verlossingen ende weldaden, soo aen zynen Persoon, als
aen de gantze gemeynte bewesen. Hy maelt af de selve gemeynte alsoo zy inden
Tempel gaet. Ende is een prophecye vande toecomste des Heeren Christi, die
vande hooge priesteren ende voirneemsten des volcks soude verworpen, maer
vande geloovigen werden aengenomen. Mitgaders een vermaninge om God lof te
singen, so aende Opperpriesteren, als aen de geheel gemeynte.
119
David vertroostende sick selven in sijne uyterste benautheyt, verclaert het
opperste goet ende gelucksalicheyt der geloovigen daer inne gelegen te syn,
dat sy Godes wet, woirt ende genadige beloften neerstelijck overleggen,
begeirende lancx so meer in de kennisse der hemelscher wijsheyt van Godes
geest onderricht ende van alle verhinderinge des vleeschsches, der weirelt,
des Satans, ende aller andere vyanden bewaert te worden: op dat hy sick
geheelijck voegende tot de gehoorsaemheyt des Heeren, heylichlyck mach
leven, tot synes naems eere, ende tot stichtinge der gemeynte, also hy
verclaert daer nae altyts getracht te hebben: bevelende sick selven ende
alle syne saecken inde handt des Heeren.
120
David claegt den Heere sijnen noot, so van wegen der valscher aentijgingen
syner vyanden, als der sware vervolgingen, ende des ballingschaps dwelck hy
onder de ongeloovige geplogen heeft
121
De Propheet beschrijvende den strijt sijns gemoets, beveelt sick met een
vast betrouwen in Godes bewaernisse, Ende sterct sick inden geloove op sijne
geloftenissen.
122
David verheugt sick ende danckt God over syne goetgunsticheyt ende weldaden
bewesen aen de Stadt van Ierusalem, so van wegen des ingestelden
Godsdiensts, als om de goede policie ende regeringe des volcx Israels,
wesende het een ende het ander een voirbeelt Christi.
123
De gemeynte synde swaerlyck benauwet, ende met grooten smaet verdruckt,
richt haer opwaerts nae God, aenroepende syne genade.
124
De gemeynte hoog prijsende Godes verlossingen, van der boosen raetslagen,
danckt hem: ende sterckt sick inden gelooue op syne hulpe ende macht.
125
De Propheet beschrijft de stantvasticheyt der kercken Godes ende de cortheyt
haerder verdruckingen doir des Heeren barmherticheyt: biddende hem, voir
haeren voirspoet, ende der godloosen verdruckinge.
126
De gemeynte danckt God, voir sijne wonerbare verlossinge uyt de
gevanckenisse van Babilon. Biddende dat hy sijn werck volbrengen wille, ende
leerende, dat God nae groote benautheden, eenen heerlicken troost den sijnen
laet toecomen.
127
Desen Psalm leert dat alle het welgedijen van de enckele segeninge Godes
comt, beyde in steden ende huysgesinnen, ende datmen dieshalven alle goede
gaven van hem behoort te verwachten.
128
De Prophete beschrijvende de gelucksalicheyt der Godsvreesenden, leert dat
Godes segeninge behoort met danckbaerheyt aengenomen te worden, beyde int
gemeyne ende int besonder.
129
De gemeynte Gods verhaelt haere menichfuldige verdruckingen, van wegen der
godloosen, mitgaders haere verlossinge, ende de verdervinge haerer vyanden.
130
Desen Psalm is een hertgrondelijck gebet van eenen geloovigen, die
ernstelijck beroert is van wegen syner sonden: vertrouwende nochtans
vastelijck op God, dat hy hem deselve vergeven sal, ende hem mitgaders de
gantze gemeynte, uyt enckele barmherticheyt in genaden aennemen.
131
David betuygt van syne afstervinge ende ootmoedicheyt, vermaenende de kercke
Godes tot het selve, ende tot een vertrouwen op God.
132
David voerende de verbontkiste binnen Ierusalem, legt Gode te voren sijne
sorgfuldicheyt, geloftenissen ende schuldige plicht: Biddende dat Godt in
sijne Stadt wil comen, ende sijnen segen over haer uytstorten: Verhalende de
beloftenissen Godes gedaen van het eewige Coninckrijcke Christi, door
dewelcken de kercke verlost, geheyligt ende gesegent moeste worden.
133
David loift seer hooghe de broederlijcke gemeynschap die de gheloovighen met
elcander hebben, doir tmiddel onses Heeren Christi Iesu, overmidts de
geestelijcke salvinge daermede hy ghesalft is gheweest, voir de geheele
ghemeynte, als wesende den rechten Aaron ende hooghe Priester derselvige.
134
David vermaent de Priesteren ende de Leuiten, Godt te loven ende voir de
gemeynte te bidden.
135
De Prophete vermaent de Gemeynte om God te loven van wegen syner
almachticheyt, over alle creatueren, ende naementlijck over alle sijne
vyanden: Maer insonderheyt van wegen sijner genade ende goedertierenheyt
over sijne kercke, twelck hy aerdichlijk verciert met de tegenstellinge der
afgoden.
136
De Prophete verweckt alle geloouigen tot lof ende dancksegginge Godes, van
wegen sijner wonderlijcke genade, hooge Majesteyt ende groote wercken,
blijckende so wel inde scheppinge, als in de gemeyne beleijdinge aller
dingen: Maer insonderheyt om sijne goetgunsticheyt over sijne Gemeynte.
137
De Priesteren, Leviten ende andere die van Ierusalem in Babel waren gevoert
geweest, beclagen sick over het schampen ende spotten der vyanden, die van
hun eyschen vrolijcke Liedekens: Doch verclaren dat sy hunne schuldige
plicht willen quijten over de Gemeynte, ende zeggen den vyanden der selver,
het uyterste verderf toe.
138
David loift God van wegen sijner goedicheyt ende waerheyt aen hem bewesen,
welcke beyde ten aencomste Christi des gesalfden over het gantze aertrijck
hoochgelovet sullen werden. Ende bidt dat de Heer sijn werck volvoeren
wille.
139
David bekennende Godes macht ende wijsheyt inde scheppinge des menschen,
ende dat hem niet en can verborgen sijn, besluyt dat hy wil inde vreese des
Heeren ongeveinst wandelen: ende lovende sijne wonderbaerlijcke
voersienicheyt ende goedertierenheyt over de sijne, verclaert geene
gemeynschap te willen plegen met den goddeloosen.
140
David claegt over de boose wreetheyt sijner vyanden, biddende om hulpe
vanden Heere, ende om tverderf der goddeloose lasteraers ende loose tongen,
met seker vertrouwen op Gods rechtveirdicheyt, dat hy sijn gebet tot
desselven grootmakinge, verwerven sal.
141
David t’onrechte beswaert sijnde, begeert van God verhoort ende getroost te
worden, ende met volstandige lijdsaemheyt, in sijne aenvechtingen gesterckt
verclarende dat hem de straffingen der vromen aengenaem sijn, ende dat hy
sijne hope op Godt stelt, dien hy bidt wrake te willen doen over sijne
wreede vyanden.
142
David synde in eenen kuyl van Saul omringet ende van alle menschen verlaten,
bidt God om troost ende behoedenisse, op dat hy sijnen lof inde gemeynte
mach grootmaken.
143
Een hertgrondelijck gebedt Davids, Daerinne hy syne swackheyt ende
onweirdicheyt bekennende, mitsgaders donrecht dat hem geschiet, ende syne
groote benautheyt, Biddet dat God nae syne getrouwicheyt hem wil bewaren,
ende in syne wegen onderrichten, ende dat syne vyanden mogen vergaen.
144
David verheffende de genade ende weldaden Godes, allen menschen ende hem in
sonderheyt uyt enckele goetgunsticheyt bewesen, biddet God dat hy hem
verlosse, ende sijn Coninckrijck met alle voirspoet ende geluck segene: op
dat het den volcken welgae, sprekende salich die op den Heere vertrouwen.
145
David verweckende sick selven mitgaders alle creatueren tot Godes lof,
verhoogt sijne groote macht ende eerlickheyt, blijckende, so in de
scheppinge als in de goetgunsticheyt, die hy tot alle menschen maer
insonderheyt tot sijne geloovigen is dragende.
146
David vermaent eenen yegelijck om God te loven, ende aenmerckende de
swackheyt des menschen, verhoogt de macht ende weldadicheyt Godes, so van
wegen der scheppinge, als om de onderhoudinge ende beleijdinge aller dingen,
maer insonderheyt om syne rechtveirdige regeringe, in syne heylige gemeynte.
147
De Prophete vermaent het volck Godes, om sijnen Naem groot te maken, van
wegen sijner goetgunsticheyt over sijne gemeynte, ende sijne
wonderbaerlijcke regoringe over de gantze werelt, daer doir hy alle
schepselen onderhout, tot sijnen Naems lof, ende der geloovigen salicheyt.
148
David vermaent alle creatveren beyde hemelsche ende eerdische, maer
insonderheyt den mensche, om God te louen, van wegen syner heerlijckheyt
ende macht, doch allermeest om syne goetgunsticheyt over de Gemeynte.
149
Dit is een vermaninge tot dancksegginge, van wegen der goetgunsticheyt
Godes, over syne Gemeynte, ende haere overwinningen, so geestelijck als
wereltlijck, die sy doir syne genaede ende cracht verworven heeft.
150
Vermaninge om in alle voegen ende op allerley speelgetuygen van Musijcke,
des Heeren hooge macht ende grootdadicheyt te loven.